Sker fredag klokken 12: Slut med Wolt

Skrevet af Mathias Madsen

29/09/2022
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Fra fredag klokken 12 boykotter en lang restauranter madudbringningstjenesten Wolt.

Mest læste i dag

De stigende priser i samfundet går ikke kun ud over de danske borgere; det rammer også de danske virksomheder, og restaurationsbranchen er én af de brancher, som er særlig hårdt ramt. 

Det skyldes, at restauranterne har svært ved at skrue ned for elforbruget samtidig med, at mange danskere fravælger at købe mad udefra eller gå på restaurant, når de skal spare i det månedlige budget.

Derfor har en lang række restauranter nu sat sig for at boykotte madudbringningstjenesten Wolt i et forsøg på at skabe et bedre overskud for restauranterne på 'take away'-området. 

Det skriver flere danske medier. 

Ifølge DR er der tale om 28 aalborgensiske restauranter, mens TV2 og Ekstra Bladet beretter om hele 30 restauranter i den nordjyske storby, som har tænkt sig at boykotte Wolt.

Fælles for disse er ifølge DR, at de fra fredag klokken 12 vil afbryde samarbejdet med den finske tjeneste, fordi de vil have Wolt til at sænke det gebyr, som restauranterne betaler til tjenesten, når Wolt-bude bringer mad ud fra restauranterne. 

Som det er lige nu, betaler restauranterne ifølge Ann-Britt Pedersen, der er ejer af restauranten Casa Pazza og talskvinde for de mange restauranter, op mod 33 procent af deres omsætning, når kunder får leveret mad fra restauranten via Wolt. 

"Det er presserende lige nu på grund af stigende priser på alt. Bagerierne er lukket ned på stribe, og det er kun et spørgsmål om tid, før 'take away'-shops gør det samme," har hun udtalt og forklaret, at Wolts gebyrer er alt for høje til at restauranterne kan få det til at løbe rundt. 

Årsagen er, at Wolt-bestillingerne udgør en stor andel af de mange restauranters samlede bestillinger, og de høje gebyrer koster derfor restauranterne dyrt. 

Ifølge Ann-Britt Pedersen går cirka 90 procent af hendes restaurants bestillinger gennem Wolt. 

"Vi står i en situation, hvor vi ikke kan få kunderne ind, fordi de er blevet forvænt til at trykke fire gange på en telefon for at få alt leveret til døren. Vi er ved at brække nakken og lever fra dag til dag," har hun forklaret og uddybet, at restauranterne er afhængige af at have adgang til levering. 

Ifølge hende "går det [dog] ikke," at "al vores omsætning" går til et andet firma. 

"Det er ikke dem, der står og knokler i køkkenet 80 timer om ugen," lyder det således fra den frustrerede restaurantejer. 

Wolt har indkaldt samtlige restauranter, som har varslet boykot fra fredag klokken 12, til et møde mandag, hvor Ann-Britt Pedersen håber, at firmaet vil meddele, at gebyrerne bliver sat ned.