Danskerne får en unik mulighed.
Lige nu læser andre
I Ulsted i Nordjylland har Dagli’Brugsen fået nok af en lidt pudsig, men dyr vane blandt kunderne.
På bare seks uger er næsten 40 indkøbskurve forsvundet sporløst.
Brugsuddeler Martin Christiansen fortæller, at det som regel sker uden ond vilje – folk tager kurven med ud til bilen for at pakke varerne og glemmer at sætte den tilbage.
Men selv små forglemmelser har store konsekvenser. Hver anden måned må butikken afsætte omkring 5.000 kroner til at købe nye kurve.
For en mindre dagligvarebutik er det en tung post i budgettet, der hurtigt kan mærkes på regnskabet.
Læs også
Det skriver DR.
Et landsdækkende problem
Problemet er ikke unikt for Ulsted.
Hos Spar i Øster Brønderslev har købmand Jan Jæger alene i år brugt cirka 50.000 kroner på at købe nye indkøbskurve.
Han oplever, at mange kunder ikke er klar over, at kurvene har en reel værdi.
Dagligvaregiganten Coop, der står bag Dagli’Brugsen, bekræfter, at det er en tilbagevendende udfordring.
Læs også
Ifølge sikkerhedschef Charlie Kragsdahl bruger kædens butikker hvert år millioner af kroner på at erstatte de forsvundne kurve.
Frit lejde til kunderne
Hos Dagli’Brugsen i Ulsted håber man nu at få nogle af de savnede kurve tilbage. Butikken tilbyder frit lejde, så kunder kan aflevere dem uden dårlig samvittighed.
“Vi kigger ikke skævt til folk, der kommer med en indkøbskurv. Vi vil bare rigtig gerne spare pengene, så vi ikke skal hæve priserne for at kunne betale for nye kurve,” siger Martin Christiansen.
For kunderne er det måske bare en plastikkurv. For de små butikker kan det være forskellen på sorte og røde tal i regnskabet.