Tallene taler sit tydelige sprog: Derfor skal du handle ind i Meny frem for Netto, Føtex m.fl

Skrevet af Emil Martesen

22/10/2023
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Tallene taler sit tydelige sprog i kølvandet på en splinterny undersøgelse.

Dagens topnyheder

Det går fortsat godt i MENY. Dagligvarekæden henter fortsat mere loyale kunder, og kunderne vurderer, at MENY har de mest professionelle medarbejdere, det mest tilfredsstillende udvalg af økologi og samtidig er bedst inden for “kød og pålæg” samt “fisk og skaldyr”. Helt overordnet vurderer danskerne, at MENY har de bedste produkter. 

Det fremgår af Loyalty Groups årlige undersøgelse af dagligvarekæder - Loyalty Group Brancheindeks Dagligvarer 2023. 

Sådan lyder meldingen i en pressemeddelelse.

“Dette er endnu en undersøgelse, vi er stolte af. Det går godt i MENY. Vi vinder markedsandele, og nu får vi også bekræftet, at vores kunder er loyale. De er mere loyale end gennemsnittet og deres loyalitet er også steget mere end gennemsnittet i år. Det er et bevis på, at det vi gør, er rigtigt", siger Richo Boss, kædedirektør i MENY.  

I MENY er andelen af loyale kunder 55,9 procent. Det er en stigning på 2,4 procentpoint i forhold til året før. Branchens gennemsnit er 49,3, en stigning på 1,6 procentpoint i forhold til året før. Det er fortsat Rema 1000, der har de mest loyale kunder, men forspringet til MENY på andenpladsen bliver mindre. 

Loyalty Group har i august stillet forbrugerne en lang række spørgsmål om deres holdninger til dagligvarekæderne. De spørger til kundernes loyalitet, deres opfattelse af kæden på både produkter og en lang række andre ting. Blandt 10 dagligvarekæder er MENY næsten fast inventar i top-3. 

MENY vinder spørgsmålene: 

“De ansatte i min primære dagligvarekæde er professionelle” 

“Kød og pålæg” 

“Fisk og skaldyr” 

“Jeg opfatter, at min primære dagligvarekæde har økologiske varer af en tilfredsstillende kvalitet” 

“Det er rigtigt glædeligt, at vi vinder de her kategorier, for det er også områder, vi satser på. Det er også et stort skulderklap, at forbrugerne generelt vurderer os bedst inden for “Produktkvalitet”. Det er vigtigt for os. Det er også vigtigt for os, at kunderne fx ved, at vi har de bedst uddannede medarbejdere. For os er det MADarbejdere, fordi de er så dygtige og godt uddannet til at rådgive kunderne om produkterne", siger Jesper Bjerring, kommerciel direktør i MENY. 

Jesper Bjerring kan også se, at der er emner, hvor MENY kan tage yderligere fat:

“Vi tager et stort ansvar for at vise kunderne nye madvarer og inspirere dem til at bruge de mest bæredygtige fødevarer i deres måltider. Vi mener selv, at vi er den mest fremsynede kæde på det område, men vi kan se, at vi åbenbart ikke er lykkedes med at fortælle kunderne det endnu. Så det kan vi gøre bedre", siger han.  

MENY har i dag 114 butikker over hele landet, og kæden vil gerne vokse yderligere. 

MENY har vundet følgende områder i Loyalty Groups Brancheindex 2023:

"Produktkvalitet" samlet vinder med bedste gennemsnit.

Produktkvalitet: "Kød og pålæg", "Fisk og skaldyr"

Servicekvalitet: "De ansatte i min dagligvarekæde er professionelle"

Økologi: "Jeg opfatter, at min primære dagligvarekæde har økologiske varer af en tilfredsstillende kvalitet"

Om Loyalty Groups Brancheindex 2023

Loyalty Group hjælper virksomheder med at øge indtjeningen gennem et øget fokus på kundeloyalitet. Loyalty Group har mere end 20 års erfaring med at analysere og udvikle kundeloyalitet i stort set alle typer af brancher.

Loyalty Groups årlige brancheundersøgelse for dagligvarebutikker, BrancheIndex, afdækker danskernes loyalitet og tilfredshed over for deres dagligvarekæde. Undersøgelsens spørgsmål afsøger kundernes loyalitet, tilfredshed og holdninger til deres dagligvarer.

Undersøgelsens deltagere har i august 2023 besvaret et online spørgeskema. I alt har 3.826 danske dagligvarekunder besvaret undersøgelsen.