YouSee bløder: Så mange kunder har de mistet

Skrevet af Henrik R

07/05/2020
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
YouSee har blødt kunde i første kvartal, efter deres store 'tv-krig' mod Discovery Networks.

Dagens topnyheder

I efteråret 2019 kom YouSee og Discovery i den grad i vælten, da de stod bag ‘tv-krigen’ i Danmark. Årsagen var, at YouSee pludselig valgte at trække Discoverys kanaler ud af deres sortiment, og det meddelte de via medierne og ikke direkte til Discovery.

Derefter fulgte mange kampagner fra Discovery, hvor de advarede YouSee-kunder mod, at de ville miste mange kanaler fra starten af 2020, og det var kunderne ikke glade for.

Det viser sig særligt nu, hvor TDC Group i en pressemeddelelse oplyser, hvor mange kunder de mistede i det første kvartal efter deres ‘tv-krig’ mod Discovery.

61.000 kunder valgte at forlade YouSee, og det er vel og mærke kun tv-kunder. Selskabet mistede nemlig også et hav af mobilkunder og bredbåndskunder, som sammenlagt løb op i 66.000 kunder.

Dermed har YouSee i det første kvartal efter ‘tv-krigen- mistet i alt 127.000 kunder.

'På et forventet niveau'

De mange mistede kunder var dog ikke uventet, og ifølge administrerende direktør i TDC Group, Henrik Clausen, så er de resultatmæssigt på det niveau de havde forventet efter første kvartal.

“Resultatmæssigt er vi efter første kvartal på det niveau, vi havde forventet. Vi har holdt kadencen, og vores strategiske investeringer i fibernet og 5G ruller som planlagt, trods de udfordringer, som COVID-19 medfører. Vi har samtidigt reduceret vores driftsomkostninger, hvilket er et vigtigt fokus i denne fase af transformationen af TDC,” fortæller Henrik Clausen i pressemeddelelsen.

I løbet af den seneste tid har YouSee forsøgt at putte plaster på såret hos de mange nuværende YouSee-kunder, der både fik gratis tv-kanaler i påsken, og som nu også kan nyde 5 måneders gratis data.