Ekspert er ikke i tvivl: Helle Thorning-Schmidt har brudt loven

Kamille Isaksen

4 timer siden

|

08/05/2025
Kendte
Foto: Sodel Vladyslav / Shutterstock.com
Helle Thorning-Schmidt troede oprindeligt, at hun havde overholdt reglerne.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Når tidligere statsminister Helle Thorning-Schmidt i dag poster på Instagram, sker det ikke kun med politiske pointer eller glimt fra talerstolen.

Med over 150.000 følgere er hun også blevet en del af den digitale influencerverden – og her gælder særlige regler.

Regler, som hun nu beskyldes for at have overtrådt.

For selvom Thorning-Schmidt ikke er klassisk influencer, har hun flere gange delt opslag om sit samarbejde med kosmetikfirmaet Estée Lauder – uden tydeligt at markere, at der var tale om reklame.

Og det er et problem, vurderer en ekspert i markedsføringsret.

SE og HØR har fået juraprofessor Bent Ole Gram Mortensen fra Syddansk Universitet til at gennemgå fire af Thornings opslag.

I tre af tilfældene, dateret 3., 5. og 12. marts, mener han klart, at der burde have stået “annonce” eller “reklame”.

"Vi må gå ud fra, at hun har fået penge for samarbejdet med Estée Lauder, og i det øjeblik du indgår et betalt samarbejde, rammes du af markedsføringsloven - uanset om du er influencer eller ej," siger han.

Eksperten understreger, at loven findes for at beskytte forbrugerne.

Det skal være tydeligt, når nogen får penge for at omtale et produkt – ellers er det skjult reklame, og det er ulovligt.

Helle Thorning reagerer

Mediet kontaktede Helle Thorning-Schmidt, som forklarer, at hun oprindeligt troede, hun havde overholdt reglerne.

Hun har siden tilføjet reklamemarkering til opslagene.

"Jeg tror ikke jeg skal skrive annonce, når jeg holder et oplæg for en virksomhed, men skal selvsagt gøre det, når det er et betalt samarbejde (hvilket jeg har gjort)," siger den tidligere statsminister.

Overtrædelser af markedsføringsloven kan i værste fald føre til bøder, men ofte nøjes Forbrugerombudsmanden med en advarsel.

Ads by MGDK