Det er hverken klima, forsvar eller migration, der stjæler rampelyset i Dansk Folkepartis nyeste kampagne – det er derimod en ramme Grøn Tuborg. Eller rettere: prisen på den.
Partiet har rullet en digital offensiv ud med et opsigtsvækkende budskab. I et Facebook-opslag med et billede af to prisskilte – “Mettes pris: 99,95 kr.” og “Mortens pris: 69,95 kr.” – bliver vælgerne mødt af en økonomisk udmelding, der har vakt opmærksomhed langt uden for ølentusiasternes kredse.
Og planen er simpel: En markant momsnedsættelse på fødevarer og et farvel til punktafgifter på blandt andet øl.
Mere konkret foreslår partiet, at momsen på dagligvarer halveres fra 25 til 12,5 procent, samtidig med at de særlige punktafgifter, som lægges oven i prisen på eksempelvis øl og sodavand, fjernes helt. Og ifølge partiets regnemaskine vil det sænke prisen på en ramme Grøn Tuborg med hele 30 kroner.
Det er langt fra første gang, Dansk Folkeparti forsøger at føre valgkamp med pengepungen som omdrejningspunkt, men denne gang har de pakket økonomisk politik ind i en sixpack-retorik, der er svær at overse.
Oplægget har allerede fået massiv respons på sociale medier, hvor tilhængere klapper i takt og modstandere løfter et øjenbryn – eller to.
Om forslaget overlever mødet med virkelighedens regneark, er en anden sag. Økonomer har tidligere advaret om, at lavere moms og sløjfede afgifter koster statskassen dyrt, og at det er vanskeligt at gennemføre så omfattende ændringer uden at skære andre steder.
Men DF ryster ikke på hånden. De ser lavere priser som nøglen til vælgernes hjerter – og måske også deres ølkølere.
Valgkampens første spritnye slogan er landet. Og det smager umiskendeligt af pilsner.
Du kan se partiets opslag her: