Bilejere i USA kan godt forberede sig på ekstra regninger, hvis et nyt republikansk forslag bliver til virkelighed.
Sam Graves, formand for transportudvalget i Repræsentanternes Hus, har lanceret en plan om en national bilafgift – og den lander langt tungere på elbilernes skuldre.
Fremover skal alle bilejere punge ud, men mens ejere af benzinbiler slipper med omkring 140 kroner om året, ser elbilejere ud til at stå over for en afgift på cirka 1.400 kroner – ti gange højere.
Slidte veje og tom kasse
Begrundelsen for den skæve fordeling findes i USA’s massive vedligeholdelsesproblem. Vejnettet forfalder, og der mangler penge i den føderale kasse. Ifølge Politico er hullet i budgettet til veje og broer på hele 140 milliarder kroner årligt.
En elektronisk p-skive gør det nemt at overholde reglerne og undgå unødvendige bøder – uanset hvor du parkerer.
Produkt
Navn
Pris
Forhandler




Traditionelt kommer pengene fra benzin- og dieselafgifter, men de er ikke blevet justeret siden 1993. Inflationen har derfor gnavet enorme bidder ud af statens indtægter – i alt et estimeret tab på omkring 3.360 milliarder kroner.
Sam Graves peger på, at elbiler i årevis har benyttet vejnettet uden at bidrage til benzin- eller dieselafgifterne, og derfor mener han, at det er tid til, at elbilister også skal betale.
– Næsten 40 stater har allerede en særlig registreringsafgift for elbiler. Det er på tide, at den føderale regering pålægger en afgift på elbiler, der i årevis ikke har betalt benzin- eller dieselafgifter, siger Graves.
Fra benzin til alternative afgifter
Forslaget opererer med tre satser: Omkring 140 kroner for almindelige biler, cirka 700 kroner for hybridbiler og altså cirka 1.400 kroner for elbiler. Målet er at stabilisere Highway Trust Fund – den pulje, hvorfra man henter midler til at lappe, bygge og udvide veje i USA.
På længere sigt håber Graves at kunne droppe den klassiske benzinafgift helt og i stedet finansiere vejnettet gennem andre former for brugerbetaling.