Har du også undret dig?
Lige nu læser andre
Striberne er overalt. På sko, træningsjakker og tasker. De tre ikoniske linjer har gjort Adidas genkendelig fra gadehjørner i Berlin til fodboldbaner i Buenos Aires – men få ved, hvorfor der netop er tre af dem.
UNIlad har nu delt historien.
Historien begynder i 1930’erne, hvor brødrene Adolf og Rudolf Dassler i Tyskland begyndte at lave håndsyede sportssko. Under OL i 1936 lykkedes det dem at få den amerikanske sprinter Jesse Owens til at løbe i deres piggede sko – og da han vandt guld, fik mærket international opmærksomhed.
Efter krigen gik brødrene dog hver til sit. Adolf stiftede Adidas (fra Adi Dassler), mens Rudolf startede rivalen Puma. Og med Adidas fulgte de tre striber, som hurtigt blev et visuelt varemærke.
Tre – men ikke tilfældigt
Ifølge Adidas’ egne arkiver testede Adi Dassler flere varianter af striber, inden han landede på tre. Forklaringen var praktisk – ikke symbolsk. Tre striber stod nemlig tydeligst på billeder, og det var vigtigt i en tid, hvor produktbilleder i magasiner var firmaets vigtigste reklame.
Læs også
Striberne blev hurtigt synonym med kvalitet og sportslighed, og alle Adidas-sko bar det genkendelige mønster. Det blev endda en del af det første logo, hvor en pigget løbesko var placeret mellem de to d’er i navnet som en slags målramme.
Fra sko til stil
I 1972 trådte Adidas ind i modens verden med lanceringen af Trefoil-logoet – tre blade, gennemskåret af de ikoniske linjer. Symbolet blev brugt på tøj og sko i næsten 30 år, indtil det i 2000 blev reserveret til Adidas Originals-serien.
Uanset om man løber maraton, spiller VM-finale eller bare går efter en retro-træningsjakke, er de tre striber stadig et af verdens mest genkendelige designtræk – skabt ud fra et simpelt, men effektivt formål: at skille sig ud.