Arla satser stort: Derfor koster én liter mælk 19 kroner

Nicolai H

28 uger siden

|

12/04/2024
Mad og drikke
Foto: ricochet64/Shutterstock
Foto: ricochet64/Shutterstock
Arla lancerer nye luksusvarer - og prisen afspejler dem.

Dagens topnyheder

Danskernes mælkeforbrug falder fortsat, og det har fået Arla til at prøve at genopfinde den dybe tallerken.

Arla søger at revitalisere interessen for mælk med lanceringen af deres luksuslinje, Arla Unika. Produkterne, som inkluderer mælk, fløde, og kefir, vil kun blive solgt i udvalgte butikker, blandt andet tidligere Irma-butikker og en række Meny-butikker samt udvalgte butikker i Salling Group.

Arla Unika, som er kendt for sine unikke oste såsom Gammel Knas og Den Hvide Dame på gourmetrestauranter, udvider nu brandet til at omfatte friskvarer.

Ifølge Sofie Biltoft-Riis, administrerende direktør for Arla Unika, handler det om at tilbyde noget specielt til forbrugerne: "Vi sælger i udvalgte butikker."

Den nye linje af mælk, som koster 19 kroner for en liter økologisk årstidsmælk i Arla Unikas netbutik, er beskrevet som en økologisk mælk med variabelt fedtindhold og en flødesmag afrundet med noter af vanilje. Ydermere ligger fedtprocenten mellem 3,5 og 4,5 procent fedt.

Biltoft-Riis forklarer målgruppen for produktet:

"Det er nok ikke den brede skare af børnefamilier, der køber det, men der er nogle, der synes, det er lækkert med det lidt højere fedtindhold," forklarer hun til Avisen Danmark.

Denne strategi understøttes af observationer fra trendforsker Louise Byg Kongsholm, der bemærker en ændring i forbrugsmønstre:

"Danskerne drikker mindre og mindre mælk, så det kan hjælpe, hvis man genopfinder mælken og opfordrer danskerne til at bruge mere mælk i hverdagen ved at have nogle lækre kvaliteter."

Arla Unika forventer at afsætte mest af deres nye produkter til foodservice-markedet, herunder caféer, restauranter, og især kaffebarer.

Konkurrencen fra Thise Mejeri, som har haft stor succes med deres luksusprodukter, har givet Arla blod på tanden til at innovere. Selvom Biltoft-Riis afviser direkte inspiration fra Thise, anerkender hun, at Thise's succes afspejler et skift i markedet mod flere kvalitetsbevidste forbrugere.

Med kun 23 fuldtidsansatte ud af koncernens samlede 23.000, er Arla Unika et lille, men ambitiøst skridt for Arla i en ny retning inden for mejeriindustrien.