Verdens oliekartel har igen trukket i de tunge håndtag og skabt røre på det internationale marked. Prisen på en tønde Brent-olie har taget et gevaldigt dyk og handles mandag formiddag til 60,38 dollars.
Det svarer til et fald på over 27 procent siden nytår, som er en bevægelse, der vækker opsigt blandt både investorer og forbrugere.
Det skriver Ekstra Bladet
Baggrunden skal findes i en ny kurs fra de olieproducerende OPEC+-lande, som med Saudi-Arabien i spidsen har besluttet at skrue op for hanerne.
Produktionen løftes med 411.000 tønder om dagen i juni, et klart signal til de medlemmer, som ikke har holdt sig inden for de aftalte grænser. Ifølge chefanalytiker Arne Lohmann fra Global Risk Management er strategien tydelig:
"OPEC+ med Saudi-Arabien i spidsen har ikke lagt skjul på, at man med de accelererede produktionsøgninger forsøger at presse kvotasnyderne Irak og ikke mindst Kasakhstan til at overholde kvoterne".
En sådan manøvre rækker længere end blot til de daglige markedsbevægelser.
Dette betyder det for benzinpriserne
Kartellet har nemlig også luftet, at de 2,2 millioner tønder dagligt, der oprindeligt skulle fases ind frem mod udgangen af 2026, nu muligvis bliver introduceret allerede til oktober.
Men selvom det umiddelbart kunne lyde som en god nyhed for de danske bilister, der kigger frem mod sommerens bilferier, skal man ikke sætte næsen op efter lave priser på tankstationerne. Ole Sloth Hansen, chef for råvarestrategi i Saxo Bank, maner til besindighed:
"Det betyder forsvindende lidt, at olieprisen falder. Det store fald, vi har haft i oliepriserne, er ikke det samme som benzinpriserne."
Med skatter og afgifter som dominerende faktorer i den danske benzinpris, er det altså langt fra givet, at et fald i olieprisen gør det billigere at køre på ferie. Benzin under 10 kroner literen? Det hører formentlig en anden tidsalder til.