Bizar teori: Her er den seksuelle betydning bag McDonald's-logoet

Skrevet af Mathias Busekist

30/03/2023
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
McDonald's-fans er blevet chokeret ved nyheden om en bizar teori.

Dagens topnyheder

Der skal ikke herske nogen tvivl om, at millioner af mennesker kender til McDonald's' logo. Lige så mange vil dog blive chokeret ved nyheden om den seksuelle betydning bag logoet.

McDonald's, som i sin spæd var en lokal fastfoodrestaurant, blev stiftet af brødrende Dick og Mac McDonald, som havde udarbejdet en begrænset menu, der skulle medføre den hurtige service, som McDonald's siden er blevet kendt for.

Nu manglede de bare et logo.

Således blev de gyldne buer udformet af George Dexter, som blev fremvist i 1953 ved den førsts McDonald's-restaurant i Phoenix, Arizona.

Det er svært at finde én, som ikke mener, at be gyldne buer var en fantastisk idé i markedsføringsøjemed, men i 1960'erne var de nær blevet skrottet.

Ifølge Reader's Digest kom designkonsulent Louis Cheskin dem dog til undsætning for at redde det verdenskendte buer.

Cheskin, som var en stor fan af Sigmund Freud, mente, at buerne var vellykkede, fordi de mindede kunderne om et par kæmpe bryster.

Ifølge 'Fast Food Nation: The Dark Side of the All-American Meal', har Cheskin hævdet, at buerne skulle symbolisere "Mor McDonald's Bryster".

Cheskin hævder sågar, at det er denne association, der får lokket folk til McDonald's i stedet for at nyde et hjemmelavet måltid.

Siden har folk teoretiseret, at andre fastfoodmærker har indført lignende markedsføringsstrategier.

Mest kendt er Wendy-logoet, som i kraven har skrevet ordet "mom", fordi det mindet om mors madlavning angiveligt skulle tiltrække flere kunder.

Senior Vicepræsident for Wendy's, Denny Lynch, hævder dog alligevel, at det var utilsigtet.

Denny Lynch, Wendy's senior vicepræsident for kommunikation, forklarede det:

"Vi er allerede klar over dette - at vores Wendy-maskot har ordet "mor" skrevet ind i kraven," siger han og tilføjer:

"Vi kan forsikre dig om, at det var utilsigtet."

Så måske ikke alle fastfood-logoer har skjulte freudianske betydninger.