Netto slået af tronen.
Lige nu læser andre
Der er kamp om discounttronen i Danmark, og denne gang ser det ud til, at udfordreren fra Norge har overtaget føringen.
En ny analyse fra Retail Institute, som branchemediet DetailWatch omtaler, viser, at Rema 1000 nu ligger en hårsbredde foran Netto målt på markedsandele.
Det skriver B.T
Ifølge analysen har Rema 1000 opnået en markedsandel på 18,2 procent, mens Netto følger lige efter med 17,9 procent.
Dermed er der tale om et tæt løb mellem de to giganter, der i årevis har kæmpet om at være danskernes foretrukne discountkæde.
Læs også
“Der er dødt løb mellem Rema 1000 og Netto målt på markedsomsætning,” udtaler Dorte Wimmer, direktør for Retail Institute, på en dagligvarekonference ifølge DetailWatch.
Rema 1000 har de seneste år markeret sig med et simpelt sortiment, aggressive priskampagner og et image, der i stigende grad appellerer til prisbevidste forbrugere.
Samtidig har kæden haft stor succes med sin strategi om lokal forankring gennem selvstændige købmænd – en model, der har givet den norskejede kæde et solidt fodfæste i Danmark.
Afviser analysen
Hos Salling Group, der står bag Netto, tager man dog afstand fra analysens konklusioner.
Læs også
Pressechef Jacob Krogsgaard Nielsen afviser over for B.T., at Netto skulle have mistet førertrøjen.
“Vi kan ikke genkende tallene fra Retail Institute, som ingen gang på jord har, og som rokker ikke ved, at Netto fortsat er den største dagligvarekæde i Danmark,” skriver han i en skriftlig kommentar.
Uanset hvordan tallene opgøres, vidner analysen om en benhård konkurrence på det danske dagligvaremarked, hvor forbrugernes jagt på lave priser og simple løsninger fortsat presser kæderne til at udvikle sig.
Rema 1000’s fremgang kan derfor ses som et udtryk for en ændring i danskernes handlemønstre – og måske som et varsel om, at discountkampen kun lige er begyndt.