Chokerende forskningsresultater viser unges tanker, som alle forældre bør kende til

Skrevet af Kirstine Petersen

08/10/2015

Dagens topnyheder

Sociale medier har muligvis en endnu større negativ effekt på vores psyke, end fagfolk frygter.

Det mener en gruppe britiske forskere, der har undersøgt, hvordan unges selvværd påvirkes af facebook, Instagram, Snapchat og andre sociale medier, som unge typisk bruger en del tid på hver dag.

Forskerne arbejder for kosmetik- og sæbeproducenten Dove som et led i en kampagne om selvværd.

Her har de spurgt 1.000 britiske piger i alderen 13 til 23, hvad deres forhold til sociale medier er, og hvordan det påvirker dem.

Læs også: Hver femte teenager bliver mobbet på de sociale medier

Forskningen er beskrevet i Daily Mail, der har talt med nogle unge piger om deres forhold til sociale medier. Hertil siger pigen Emily:

- Hvis ikke jeg får 40 likes (til et billede red.), føler jeg mig værdiløs. 

Gennemsnitligt lægger kvinderne i den undersøgte aldersgruppe et billede ud på de sociale medier hver dag.

60 procent af de kvinder, forskerne bedømte havde et lavt selvværd, afslørede, at de blev kede af det, hvis de ikke fik nok likes på deres billede eller andre opslag.

Især de yngre kvinder lader sig ifølge resultaterne påvirke psykisk af de sociale medier.

Læs også: Her er filmen, der skal sætte en stopper for mobning

Doves undersøgelser viser yderligere, at mere end en million kvinder har lavt selvværd i Storbritannien. To tredjedele af dem svarer, at de føler sig smukkere online end i virkeligheden uden for skærmen.

Dove kalder selv undersøgelsen for chokerende og har nu igangsat endnu en kampagne målrettet målgruppen, der hedder ”No Likes needed” (Der er ikke brug for Likes red.).

Følg Dagens Mødre for flere lignende artikler: