Cimber Sterling-fly er svære at sælge

Skrevet af John Meyer

17/12/2012

Dagens topnyheder

Da Cimber Sterling den 3. maj i år gik konkurs, blev 26 fly arbejdsløse. 15 fly var leasede, og leasinggiverne tog dem derfor tilbage og sendte dem efter et stykke tid i arbejde igen hos andre flyselskaber.

De sidste 11 fly var ejet af Cimber Sterling selv. Siden konkursen har kuratorerne arbejdet på at få solgt flyene, men det har vist sig at være en svær opgave.- ikke mindst fordi der er tvivl om, hvem der egentlig ejer flyenes motorer.

- Det er kun lykkedes os at sælge ét fly i løbet af de mere end syv måneder, der er gået siden konkursen. Og flyene bliver ikke just mere værd når de ikke flyver, forklarer en af kuratorerne i boet,  Henrik Sjørslev fra advokatfirmaet Lett, til  check-in.dk.

Salgsarbejdet kompliceres af, at en række leasingselskaber og motorudlejere har pant i i alt 16 flymotorer. En stor del af motorerne er eller har været monteret på flyene. Som check-in beskrev i sidste uge, slås kuratorerne og panthaverne i retssalene om ejerskabet til motorerne.

De 11 fly er fem CRJ-fly, tre ATR-72 og tre ATR-42 fly. Flere af flyene har slet ikke motorer påmonteret. Den dag Cimber Sterling gik konkurs stod to ATR-42 fly uden motorer. For at holde andre fly i luften i de sidste måneder inden konkursen, var flyene blevet strippet for motorer.

Branchekilder forklarer til check-in, at det ikke kun er usikkerheden omkring motorerne, som holder køberne væk. Især ATR-flyene er også meget slidte, og kilder vurderer, at det i flere tilfælde vil koste op mod 10 mio. kroner per fly at gøre dem flyveklare. Desuden blev markedet for turbopropfly oversvømmet med ATR-fly i foråret i år, da flere europæiske regionalflyselskaber gik konkurs samtidig med, at verdens største operatør af ATR-fly, American Eagle, satte mere end 20 ATR-72 fly på jorden.