Coop, der driver detailkæderne Kvickly, Superbrugsen, Dagli’Brugsen, Fakta, Irma og Coop365, håber at slå to fluer med ét smæk med denne beslutning.
Humlen er, at de håber markedet for produkter med øget dyrevelfærd vil vokse, og at man i samarbejde med de øvrige partnere i mærkningsordningen vil få revideret kriterierne bag dyrevelfærdsmærket med udgangspunkt i den nyeste forskning i dyrevelfærd, så det kontinuerlige løft af dyrevelfærden i Danmark fortsætter.
Det skal gå hånd i hånd med, at det nu bliver enklere for kunderne at finde de varer, hvor der er taget hensyn til dyrevelfærd.
Fremover vil der nemlig kun findes ét mærke.
Man skal ikke mange år tilbage, før Coop besluttede at have sin egen mærkningsordning der består af 1-4 hjerter.
Nu har de dog sadlet om, og skiftet til den statslige ordning, der består af 1-3 hjerter.
Det sker fra den 1. januar 2023.
Beslutningen vækker også glæde hos Thomas Roland, CSR-chef i Coop:
“Vi skabte vores egen ordning i 2016, fordi vi ville øge dyrevelfærden og give vores kunder mulighed for at vælge bedre dyrevelfærd til. Dengang var statens mærke Bedre Dyrevelfærd endnu ikke lanceret. Nu må vi imidlertid erkende, at vi kan gøre mere for dyrevelfærden ved at være med i den fælles ordning og dér påvirke, hvordan kravene udvikler sig og dermed bidrage til en løbende forbedring af dyrevelfærden. Derfor tilslutter vi os det statslige mærke”.
I Coops butikker vil man dog ikke finde grisekød med kun et hjerte i Bedre Dyrevelfærds-mærkningen, for Coop mener fortsat, at det anpriser et for lavt niveau af dyrevelfærd. Det løfter de sløret for i en pressemeddelelse.
Beslutningen betyder også, at de produkter, der hidtil har fået 4 dyrevelfærdshjerter i Coops mærkningsordning, fremover ikke kan få et ”ekstra hjerte” for den ekstraordinære gode dyrevelfærd.
De producenter, der har skabt en produktionsform, som lever op til de fire hjerter, har dog alle så stærke navne og fortællinger, at Coop forventer, at de vil leve videre som brands med hver sin stærke fortælling om den helt særlige og dedikerede tilgang til dyrevelfærd, som kunderne kender dem for i dag. Det er varer som f.eks. Poppelgrisen, Thises Græsmælk og nogle af de økologisk æg fra Dueholm.