Cult får bøde for brug af vold i reklamefilm

Skrevet af admin

09/07/2015

Dagens topnyheder

Retten i Aarhus idømmer energidrikvirksomheden Cult en bøde på 100.000 kroner for brud på markedsføringsloven.

Sagen stammer tilbage fra 2011, og torsdag er der langt om længe faldet dom i sagen.

Katrine de Neergaard, souschef hos Forbrugerombudsmanden, har ført sagen på vegne af anklagemyndigheden.

Hun oplyser til Ritzau, at sagen drejer sig om en reklamefilm rettet mod børn og unge, hvor Cult har brugt vold som virkemiddel.

- I filmen ser man en dreng, som drikker Cult, og som opfører sig voldeligt, fortæller Katrine de Neergaard.

Striden har stået om, hvorvidt reklamen har været rettet mod børn og unge. I så fald er det nemlig ulovligt at anvende vold som virkemiddel.

- Det er en overtrædelse af markedsføringslovens paragraf 8, stk. 2, fortæller Katrine de Neergaard.

Hun fortæller, at retten har vurderet, at filmen, som reklamerede for energidrikken Cult Raw Energy, henvendte sig både til børn og voksne.

- Og så har man lagt vægt på, at den har været tilgængelig både på Cults hjemmeside og på YouTube, og at der ingen af stederne er et filter, hvor man skal være over 18 år, fortæller hun.

Egentlig havde anklagemyndigheden takseret Cults forseelse til at skulle koste 200.000 kroner. Men blandt andet fordi at sagen har en del år på bagen, har retten valgt at idømme firmaet en mildere straf.

Cult har nu mulighed for at anke dommen til Vestre Landsret, mens anklagemyndigheden stiller sig tilfreds med resultatet.

- Det er en god dom set fra vores side, lyder det fra Katrine de Neergaard.

Også hos Dansk Erhverv, som repræsenterer 17.000 virksomheder, er man tilfreds med, hvordan den langtrukne sag er endt. Det siger organisationens chefkonsulent, Martin Jørgensen.

- Dansk Erhverv er tilfreds med, at Retten i Aarhus i dag har afgjort, hvor grænserne går for markedsføring rettet mod børn og unge.

- Det er den første dom efter bestemmelsen blev skærpet i 2013, og afgørelsen er vigtigt, da den er med til at definere grænserne for, hvilke virkemidler, der kan anvendes i reklamer over for børn og unge, siger han.

/ritzau/