Direktør ærgrer sig over dyrt og fejlslået it-system

Skrevet af admin

28/05/2014

Dagens topnyheder

I 2012 overtog Arbejdsskadestyrelsen det omstridte it-system Proask fra leverandøren Steria, og selv om det ikke fungerede optimalt den gang, fortsatte man med at videreudvikle systemet.

Det siger Anne-Marie Rasmussen, direktør i Arbejdsskadestyrelsen.

- Vi har været i gang med at udvikle systemet siden 2008. Vi har løbende haft rådgivning, men det er først nu med konsulentfirmaet Deloittes klare anbefaling, at beslutningen om at lukke Proask er truffet, siger hun og fortsætter:

- I 2012 var der ingen entydig vurdering af, at Proask ikke ville komme til at fungere.

Deloittes analyse og endelige rapport anbefaler entydigt, at systemet lukkes ned. Systemet har blandt andet for lange svartider.

Proask er startet i 2008, og de samlede udviklingsomkostninger er opgjort til omkring 163 millioner kroner. Hertil kommer cirka 120 millioner kroner i renter, licenser og løbende drift af systemet.

- Men selv om det blev dyrere og forsinket, har der ikke været grundlag for at konkludere, at det ikke duede før nu, siger Anne-Marie Rasmussen, der ærgrer sig over, at det nye system har vist sig dyrt, skuffende og fejlslagent.

Ifølge Berlingske vidste også Beskæftigelsesministeriet og Finansministeriet i 2012, at it-projektet var på gyngende grund, men det fik finansudvalget intet at vide om før i april 2013.

Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) er blevet kritiseret for ikke at have informeret Folketingets finansudvalg grundigt nok om problemerne med it-systemet.

Arbejdsskadestyrelsen skal nu i gang med at udvikle et nyt system til sin sagsbehandling. Indtil da vil styrelsen bruge det fungerende system SJP.

Anne-Marie Rasmussen understreger, at beslutningen om at droppe Proask ikke vil gå ud over tilskadekomne.

Beslutningen om at droppe it-systemet er taget af en styregruppe med repræsentanter fra Beskæftigelsesmininisteriet, Finansministeriet, Arbejdsskadestyrelsen og Digitaliseringsstyrelsen samt ministeriets ledelse.

/ritzau/