Forside Nyheder Drengene halter efter pigerne i skolen: Se hvor store karakterforskellene...

Drengene halter efter pigerne i skolen: Se hvor store karakterforskellene er i din kommune

Studerende, student, skole, school, universitet, university
PeopleImages.com - Yuri A/Shutterstock

Drengene halter efter pigerne i skolen, når det kommer til karakterer.

Lige nu læser andre

Overalt i landet er der et øget fokus på børn og unges trivsel, men bag de mange initiativer gemmer sig et mønster, som kun er blevet tydeligere år for år.

En ny analyse fra Dansk Erhverv viser, at drenge systematisk halter efter piger i karakterer, uanset hvor man retter blikket hen i Danmark.

Det skriver TV 2

Det gælder både kommuner og langt størstedelen af landets skoler, og udviklingen sætter spørgsmålstegn ved måden, skolen er indrettet på.

Tallene gør indtryk, ikke mindst fordi organisationen vurderer, at drenge og piger er lige godt begavede. Alligevel stikker forskellene dybt.

Læs også

”Syv ud af ti piger vil få en videregående uddannelse, mens det kun gælder for fem ud af ti drenge,” siger uddannelses- og forskningspolitisk chef i Dansk Erhverv, Mads Eriksen Storm, og peger på, at mønstret allerede sætter sig solidt i folkeskolens afgangskarakterer.

Strukturen i undervisning rammer drenge hårdest

Forskellene er landsdækkende, men ikke ensartede. I kommuner som Vejen, Skive og Assens ligger pigernes gennemsnit mere end et point over drengenes, mens forskellen er markant mindre i Glostrup og på Bornholm.

Ifølge lektor Frans Ørsted Andersen begyndte udviklingen for alvor at tage fart omkring 2015, og han ser en skole, der i stigende grad er blevet mere teoretisk og stillesiddende.

Han mener, at strukturen i undervisningen rammer drenge hårdere end piger, især fordi mange drenge oplever større motivation, når skolen rummer flere praktiske elementer.

Institutleder Claus Holm kalder situationen ”et stort og voksende problem” og understreger, at forventninger fra både lærere og forældre kan påvirke elevers selvtillid og præstationer.

Læs også

Dansk Erhverv efterlyser forsøg med nye undervisningsformer og erfaringer fra skoler, hvor drenge klarer sig bedre, mens flere eksperter påpeger behovet for en praksisnær skole, der giver plads til andre måder at lære på.

Regeringens forslag om en ny karakterskala vækker positiv opmærksomhed, men flere aktører understreger, at det ikke løser alt.

I Kommunernes Landsforening lyder opfordringen klart:

Flere elever skal anerkendes for praktiske kompetencer, og en mere motiverende skolekultur er nødvendig, hvis drengene skal løftes.

Se forskellen på karakterer i din kommune lige her

Ads by MGDK