Drop licensen: Flertal ønsker reklamer på DR

Skrevet af redaktion

26/09/2011
En ny undersøgelse viser, at vi er klar til at se reklamer på DR, mod at vi så slipper billigere i licens. 51 procent af os vil nemlig ikke have noget imod, at DR indfører reklamer mellem programmerne, hvis licensen i stedet sættes ned. Det viser en meningsmåling, som YouGov har foretaget for metroXpress. Undersøgelen viser også, at 42 procent er imod. Det kan selvfølgelig være et tegn på, at vi er utilfredse med det tv, radio og web, vi får for licenspengene. Men ifølge en medieforsker handler det i høj grad om den personlige økonomiske situation. - Hvis det er svært at betale regningerne, er man mere ivrig efter at slippe for at betale fuld licens, siger Henrik Søndergaard fra Københavns Universitet. Det er især unge mellem 18 og 29, som er villige til at se og høre reklamer på DR. Mere end to ud af tre unge svarer ja til meningsmålingens spørgsmål, mens kun 41 procent mellem 60 og 74 svarer ja, skriver avisen. En anden medieforsker tror dog ikke på, at det kan lade sig gøre at få reklamer på DRs fjernsynskanaler, fordi det vil gå ud over DRs programflade. - Reklamer betyder færre film. Samtidig vil reklamer på DR gå ud over TV 2's reklameindtægter. Reklamemarkedet er i forvejen trængt, siger Frands Mortensen fra Aarhus Universitet. I andre lande har man reklamefinancierede public service kanaler, blandt andet i Tyskland.

Mest læste i dag

En ny undersøgelse viser, at vi er klar til at se reklamer på DR, mod at vi så slipper billigere i licens. 51 procent af os vil nemlig ikke have noget imod, at DR indfører reklamer mellem programmerne, hvis licensen i stedet sættes ned. Det viser en meningsmåling, som YouGov har foretaget for metroXpress. Undersøgelen viser også, at 42 procent er imod. Det kan selvfølgelig være et tegn på, at vi er utilfredse med det tv, radio og web, vi får for licenspengene. Men ifølge en medieforsker handler det i høj grad om den personlige økonomiske situation. - Hvis det er svært at betale regningerne, er man mere ivrig efter at slippe for at betale fuld licens, siger Henrik Søndergaard fra Københavns Universitet. Det er især unge mellem 18 og 29, som er villige til at se og høre reklamer på DR. Mere end to ud af tre unge svarer ja til meningsmålingens spørgsmål, mens kun 41 procent mellem 60 og 74 svarer ja, skriver avisen. En anden medieforsker tror dog ikke på, at det kan lade sig gøre at få reklamer på DRs fjernsynskanaler, fordi det vil gå ud over DRs programflade. - Reklamer betyder færre film. Samtidig vil reklamer på DR gå ud over TV 2's reklameindtægter. Reklamemarkedet er i forvejen trængt, siger Frands Mortensen fra Aarhus Universitet. I andre lande har man reklamefinancierede public service kanaler, blandt andet i Tyskland.