Forside Nyheder DSB smider over 20 milliarder efter nye tog – men...

DSB smider over 20 milliarder efter nye tog – men du må stadig vente på at køre med dem

DSB smider over 20 milliarder efter nye tog – men du må stadig vente på at køre med dem
Shutterstock.com

Du må stadig vente på at køre med DSBs nye toge.

Lige nu læser andre

Danske togpassagerer får i de kommende år selskab af en ny generation af eldrevne IC5-tog, der skal trække jernbanen ind i en grønnere fremtid. Spørgsmålet er dog også, om de så kan køre til tiden.

DSB har besluttet at skrue op for ambitionerne og udvider nu sin bestilling hos den franske togproducent Alstom med yderligere 50 togsæt.

Det skriver Ritzau ifølge Ekstra Bladet

Dermed vokser den kommende togflåde til i alt 153 IC5-tog, som skal sætte strøm til både intercityruter og store dele af regionaltrafikken.

Læs også

Den oprindelige kontrakt fra 2021 rummede en mulighed for at tilføje flere tog, og det er netop den klausul, DSB nu aktiverer.

Den samlede investering overstiger 20 milliarder kroner, hvilket ifølge DSB gør det til “det hidtil største togindkøb i danmarkshistorien.”

Prisen for de ekstra 50 togsæt er dog ikke oplyst, og ifølge Transportministeriet vil den fulde betalingsplan forblive fortrolig i op til ti år af hensyn til både statens økonomi og leverandørens position på markedet.

Passagerer skal væbne med tålmodighed

Togene bliver leveret fra 2025, men passagerer må væbne sig med tålmodighed.

De nye IC5-tog skal først igennem en omfattende test- og godkendelsesproces, inden de kan sættes i drift, formentlig fra 2027.

Ifølge den oprindelige tidsplan skulle de have rullet ud allerede i 2025, men forsinkelser har skubbet den milepæl to år frem.

Som kompensation for forsinkelsen blev DSB og Alstom i 2023 enige om et forlig, der giver tre ekstra togsæt uden beregning.

De ekstra sæt lægges oven i de 150 planlagte og er med til at sikre, at DSB kan opretholde driften under den store overgang fra diesel til el. Man fristes også til at spørge om DSB nu kommer til at overholde tidsplanerne.

Udskiftningen af den aldrende togflåde er en del af en politisk aftale fra 2018, og den fulde indfasning ventes at være på plads inden udgangen af 2030.

Læs også

Ads by MGDK