Søndag er det år siden, at et passagerfly fra Malaysia Airlines med 239 personer om bord forsvandt sporløst. Hændelsen anses som et af de største mysterier i luftfartens historie.
Hundredvis af millioner af kroner er brugt på at finde flyet, men eftersøgningen med blandt andet flådefartøjer og militærfly fra flere lande har ikke givet resultat.
Der er ikke fundet antydningen af spor efter Boeing-flyet, som menes at være styrtet ned i den sydlige del af Det Indiske Ocean - langt fra flyets udstukne rute fra Kuala Lumpur i Malaysia til Beijing i Kina.
Siden flyets mystiske forsvinden er Malaysia Airlines begyndt at holde et skarpere øje med sine langdistancefly. I dag blive flyenes position noteret mindst hver 15. minut, oplyser Malaysias transportminister, Liow Tiong Lai.
Det sydøstasiatiske land har også forbedret samarbejdet mellem de militære og civile luftfartsmyndigheder for at undgå en gentagelse af de forvirrende meldinger og fejltagelser, som plagede eftersøgningen umiddelbart efter MH370 forvandlede sig til et spøgelsesfly.
Chokket, over at et stort passagerfly bare kunne forsvinde, har udløst krav om, at sporingen af kommercielle fly strammes op.
Den Internationale Civile Luftfartsorganisation (Icao) har foreslået, at der fra 2016 indføres en global standard om, at alle fly automatisk skal informere om deres position med højst 15 minutters mellemrum.
Denne uge lancerede Malaysia, Indonesien og Australien så et sporingssystem efter de nye retningslinjer.
- Vi bad Malaysia Airlines om at sætte sig spidsen for denne realtids-sporing og selskabet har indført systemet på sine langdistanceflyvninger, siger transportminister Liow Tiong Lai.
På selskabets Boeing 737-800 og Airbus A330 og A380-fly er systemet opgraderet til at informere om positionen hvert 10. minut.
/ritzau/Reuters