EU-miljøudvalg: Luftfart skal betale for CO2-udslip i EU

Internationale flyruter, som opererer i EU's luftrum, skal ikke længere være fritaget fra EU-kravet om at købe CO2-kvoter, mener EU-Parlamentets miljøudvalg.

Udvalget har således onsdag stemt imod en aftale, som skulle undtage de internationale flyvninger fra at købe kvoter i det europæiske kvotehandelssystem (ETS) frem til 2016.

EU-lovgivningen betyder faktisk, at alle fly på EU-destinationer, som lander eller letter uden for EU-territorium, siden januar 2012 har skullet betale for hele flyrejsens CO2-udledning.

Store protester fra blandt andet Kina og USA har dog fået EU-Kommissionen til at "stoppe uret" midlertidigt.

Mens tiden stod stille skulle FN's Luftfartsorganisation, Icao, komme op med en global plan for, hvordan luftfarten kan kontrollere sin forurening.

Icaos udspil er, at en global ordning for kvotehandel skal besluttes i 2016 og træde endeligt i kraft fire år senere.

EU-Parlamentet og medlemslandene har uformelt sagt god for, at uret igen skal stå stille de kommende to år. Indtil da skal luftfartsselskaberne dog betale for flyenes CO2-udledning, når de er i EU's luftrum.

Men det er ikke godt nok for miljøudvalget, viser afstemningen onsdag.

- Det her er skruen uden ende. Branchen har allerede fået udsættelse én gang på løftet om, at de ville kunne lave en aftale selv. Det har de ikke fået gjort, men nu ønsker de så endnu en udsættelse.

- Jeg er altså ikke blåøjet nok til at forestille mig, at de ikke bare kommer om to år igen og beder om endnu en udsættelse, siger Claus Larsen-Jensen (S), som er næstformand i miljøudvalget.

3. april skal EU-Parlamentet stemme om forslaget, og derefter skal det godkendes af EU's medlemslande, før det kan træde i kraft.

Hvis det ikke bliver godkendt inden slutningen af april, træder den gamle ETS-lovgivning i kraft. Det betyder, at alle flyvninger i EU-luftrum skal betale for CO2-forureningen for hele flyveturen, selvom flyet måske lander i Chicago eller Beijing.

/ritzau/

 

Dagens Gossip