Forside Nyheder Føtex med klar melding: “Nu skal vi i arbejdstøjet, hvis...

Føtex med klar melding: “Nu skal vi i arbejdstøjet, hvis vi skal lykkes”

Føtex med klar melding: “Nu skal vi i arbejdstøjet, hvis vi skal lykkes”
Foto: ArDanMe / Shutterstock.com

Føtex sætter nye mål for 2030.

Lige nu læser andre

En af Danmarks førende dagligvarekæder, føtex, tager nu et stort skridt i retning af at tilbyde kunderne et sundere udvalg af varer til gode priser.

Med konkrete og ambitiøse sundhedsmålsætninger, lavet i samarbejde med egne indkøbere, vil føtex gøre det nemmere for danskerne at træffe et sundere valg, når de køber ind.  

“Vi skal hele tiden udvikle os, så kundernes indkøbsoplevelse bliver sundere, bedre og nemmere. Vi forsøger hele tiden at sætte ekstra skub på sundhedsagendaen, og jeg er meget tilfreds med, at vi har sat os seriøse målsætninger om varernes indhold og et endnu større fokus på Nøglehulsmærkede varer frem mod 2030. Nu skal vi i arbejdstøjet, hvis vi skal lykkes med at nå de nye målsætninger,” siger direktør i føtex, Morten Møberg.

Læs også

Nøglehulsmærket er en vigtig guide for de kunder, der ønsker at vælge sundere alternativer. Derfor har føtex en klar målsætning om at øge udbuddet og salget af Nøglehulsmærkede varer.

Konkret betyder det en udvidelse af sortimentet og et endnu større fokus på placeringen i butikkerne – til sammen skal de indsatser øge det samlede salg af Nøglehulsmærkede varer med 40 procent i 2030.

Nøglehulsmærket er en stærk guide inden for de enkelte varekategorier, men hvis man ikke ønsker varen med Nøglehullet, kan det som kunde være svært at orientere sig om, hvad det næstbedste alternativ er.

Derfor kæmper føtex stadig for en udvidelse af Nøglehulsmærket eller en indførelse af Nutri-Score, så navigationsredskabet fremover dækker alle fødevarer.

Mindre fedt og sukker

Ud over det store fokus på Nøglehulsvarer har føtex sat yderligere målsætninger, der skal understøtte muligheden for at købe fødevarer med et sundere næringsindhold – det udmønter sig konkret i en målsætning om at reducere den solgte mængde af mættede fedtsyrer og sukkerarter med 1400 ton i 2030.

For at eksemplificere ambitionen, svarer det i runde tal til 44 millioner pakker grillpølser og 15 millioner pakker guldkorn.

Reduktionen opnås blandt andet gennem en stor gennemgang af ingredienslisten i alle private label varer og ved at lægge ekstra pres på mærkevareleverandørerne, så de fremover har større fokus på den ernæringsmæssige sammensætning i deres produktudvikling.

I føtex vil de inspirere kunderne til at træffe flere sunde valg, og et afgørende parameter i den proces er udvalget af varer. Fremover vil indkøberne i Salling Group og føtex vurdere og tilpasse varesortimentet efter de nye sundhedsmålsætninger.

Med de nye målsætninger tager føtex endnu et skridt i retning af at gøre sunde varer til en naturlig del af danskernes hverdag, og ser frem til at fortsætte dialogen med kunder, indkøbere og leverandører om, hvordan samarbejdet kan skabe en sundere fremtid for alle føtex-kunder.

Læs også

Fandt du artiklen spændende? Del den her Del artiklen: