Forsker: Manglende læreruddannede hæmmer elevers læring

Skrevet af admin

15/03/2016

Dagens topnyheder

Det er alvorligt, at over 17.000 læreruddannede ikke står ved tavlen på en folkeskole eller privatskole.

Det siger skoleforsker ved VIA University College Andreas Rasch-Christensen på baggrund af en analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

De seneste tilgængelige tal viser ifølge Politiken, at 17.034 uddannede folkeskolelærere ikke underviste på en skole i september 2014.

- Det er naturligvis godt, at man kan bruge læreruddannede mange forskellige steder, men der er mangel på lærere, og derfor har man interesse i, at folk arbejder som lærere, når de er færdige med deres uddannelse, siger Andreas Rasch-Christensen.

Formand for løn- og personaleudvalget Michael Ziegler (K) kalder det derimod en naturlig udvikling, at læreruddannede har andre job.

- Det gode ved denne udvikling er, at vi får et langt mere mobilt arbejdsmarked, hvor arbejdstagerne bruger deres kompetencer inden for flere forskellige brancher, siger han til Politiken.

Det er dog svært at forestille sig, at andre faggrupper i lige så høj grad kan varetage undervisningen i skolerne, siger skoleforskeren.

- Der er grundlæggende ikke noget i vejen med, at folk med andre uddannelser bag sig underviser.

- Men problemet er, at der mangler for mange læreruddannede, fordi lærerne er den faktor, som har størst betydning for elevernes læring og deres sociale udvikling, siger han.

Læreruddannelsen giver vigtige kompetencer i at lede en klasse og skabe sociale relationer, forklarer han.

En ny evaluering, som Danske Professionshøjskoler og Styrelsen for Videregående Uddannelse viser dog, at frafaldet på læreruddannelsen er mindsket.

Undersøgelsen er lavet i kølvandet på, at der i 2012 blev indført optagelsessamtaler blandt kvote 2-ansøgere til læreruddannelsen.

I 2012 var frafaldet 17 procent for de studerende på første studieår, mens det i 2014 var faldet til 13 procent.

Og det er netop på uddannelserne, at der skal sættes ind, hvis man skal komme lærermanglen til livs, siger Andreas Rasch-Christensen.

- Det vigtigste er at sikre, at vi får uddannet dem, vi har brug for, og så efterfølgende sikrer, at skolen er et attraktivt sted at arbejde, siger han.

/ritzau/