Dieseludstødning kan skade din hjerne.
Lige nu læser andre
Luften omkring os er ikke bare noget, vi indånder – den former også vores helbred langt dybere, end mange forestiller sig.
Det står nu endnu tydeligere frem i lyset efter ny finsk forskning, der peger på en urovækkende forbindelse mellem dieseludstødning og skader på menneskehjernen.
Et fund, der føjer et nyt og alvorligt kapitel til debatten om luftforureningens konsekvenser.
Forskere fra Østfinlands Universitet har undersøgt, hvordan partikler fra dieselmotorer påvirker hjernens immunceller.
Resultatet vækker opsigt. Ifølge forskerholdet rammes mikroglia – hjernens første forsvarslinje – med markant svækket evne til at beskytte hjernen.
Læs også
”Mikroglia, immunceller, er hjernens første forsvarslinje,” siger læge Sohvi Ohtonen, som står bag undersøgelsen.
Hun forklarer, at partikler fra især ældre dieselmotorer forringer cellernes funktioner så meget, at hjernens egen affaldshåndtering og inflammationskontrol forværres.
Det skriver Boosted
Ved at kortlægge effekten af forskellige typer dieseludledning fandt forskerne, at ældre motorer udgør den største risiko, mens nyere motorer godkendt efter Euro 6-normen også påvirker mikroglia, dog i mindre grad.
Dermed tegner resultaterne et billede, hvor forurening fra trafikken ikke alene belaster lunger og hjerte, men også kan være med til at skade selve hjernens beskyttende system.
Læs også
Så mange danskere mister livet årlig pga. luftforurening
Forskernes vurdering er klar:
Når disse immunfunktioner svækkes, øges risikoen for en række alvorlige neurologiske sygdomme.
Alzheimers, Parkinsons og Huntingtons sygdom nævnes som eksempler på lidelser, der kan få bedre grobund i en hjerne, som er udsat for dieseludledning gennem længere tid.
At trafikrelateret forurening er et sundhedsproblem, har været kendt i årevis, men de nye fund føjer en tung bekymring til billedet.
”Trafikrelateret forurening er stadig et alvorligt sundhedsproblem,” siger Sohvi Ohtonen. Og tallene understøtter alvoren:
Læs også
Ifølge Miljøstyrelsen mister omkring 3.500 danskere hvert år livet som følge af luftforurening, hvor dieselmotorer udgør en væsentlig del af forklaringen.
Den finske forskningsrapport kommer samtidig med, at dieselmotorens rolle i transportsektoren diskuteres som aldrig før, og hvor kravene til renere teknologier strammes fra politisk hold.
Om de nye resultater vil få yderligere konsekvenser for den grønne omstilling i Europa, står stadig åbent – men de rejser et presserende spørgsmål om, hvor meget forurening vores hjerner egentlig kan tåle.