Forside Nyheder Gymnasieelever siger de trives – men kæmper i stilhed med...

Gymnasieelever siger de trives – men kæmper i stilhed med pres og bekymringer

Gymnasieelever siger de trives – men kæmper i stilhed med pres og bekymringer
Shutterstock.com

Gymnasieelever trives men lever også med pres og bekymringer.

Lige nu læser andre

Debatten om unges mistrivsel fylder stadig mere i den offentlige samtale, men nye tal peger på et mere nuanceret billede.

En analyse fra CEPOS, baseret på Undervisningsministeriets trivselsmålinger siden 2018, viser, at gymnasieelevernes trivsel generelt ligger stabilt, uden markante forværringer de seneste seks år.

Undersøgelserne har løbende målt elevernes oplevelse af social trivsel, faglige udfordringer, læringsmiljø og graden af mobning.

På de fleste af disse områder svarer flertallet af elever, at de har det godt. Især det sociale fællesskab fremstår stærkt, og mange oplever støtte fra deres lærere og en hverdag, hvor de kan følge med i det faglige arbejde.

Ifølge CEPOS’ forskningschef Karsten Bo Larsen giver netop kontinuiteten i spørgerammen mulighed for at se udviklingen over tid.

Læs også

“Det er den samme type spørgsmål, som gymnasieeleverne har fået stillet gennem årene. Det giver os en mulighed for at måle udviklingen i trivsel over tid, og der har billedet altså ikke ændret sig væsentligt siden 2018”, siger han.

Indre pres uden for skolens rammer

Analysen viser dog også, at ikke alle områder scorer lige højt. Når eleverne bliver spurgt til pres og bekymringer, tegner der sig et andet billede.

På dette felt er trivslen lavere, og selvom niveauet ikke er blevet dårligere de seneste år, peger resultaterne på, at mange unge oplever et indre pres, som ikke nødvendigvis skyldes skolens rammer.

Karsten Bo Larsen vurderer, at netop forskellen mellem de mere objektive parametre, som aflevering af opgaver og faglig formåen, og de mere subjektive vurderinger af pres og bekymring giver indblik i problemets natur.

Læs også

“Vi kan se, at langt de fleste trives målt på de mere objektive skolerelaterede parametre. Det tyder på, at der er et indre pres, der ikke har så meget at gøre med de faktiske forhold i skolen”, siger han.

Selvom enkelte gymnasier skiller sig ud i både positiv og negativ retning, viser målingerne et bemærkelsesværdigt ensartet billede på tværs af landet.

Du kan se trivslen på dit barns gymnasium lige her

Ads by MGDK