Har hjulpet ældre til en digital hverdag: Nu vil de gøre det endnu nemmere

Marcus Dam

4 timer siden

|

20/05/2025
Nyheder
Dora
Dora
Doro, en førende virksomhed inden for hjælpeteknologi, lancerer nu et helt nyt smartphone-koncept for at gøre det nemmere for flere seniorer at få en digital hverdag.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Aurora-sortimentet er Doros egenudviklede store satsning inden for smartphones. Telefonerne er designet med fokus på enkelhed og tryghed – uden at være kedelige – og er frem for alt nemme at lære at bruge.

Det skriver Dora i en pressemeddelelse.

Digitale værktøjer er blevet en integreret del af vores hverdag. I dag kræver næsten alt – fra kontakt med banken og adgang til sundhedsvæsenet til kommunikation med det offentlige – at man kan bruge digitale løsninger og er til stede online. Digitaliseringen opleves som særligt udfordrende blandt den ældre del af befolkningen. Hele 52 % af de 85-årige og derover føler sig i høj eller meget høj grad udfordret*. 

En nyere undersøgelse viser, at hver tredje dansker mellem 75 og 89 år har brug for hjælp til at bruge digitale løsninger, når det gælder kontakt med det offentlige. Det er her, pårørende – familie og venner – ofte træder til og giver en hjælpende hånd. Faktisk har over to ud af tre i alderen 15 til 54 år hjulpet deres forældre med at bruge digitale løsninger**. 

For Doro er det en selvfølge, at teknologien skal tilpasse sig mennesker, ikke omvendt.

”Hverken telefonen eller teknologien er målet i sig selv. De er redskaber, der hjælper folk med at pleje deres relationer og forenkle deres liv. Doros løbende dialog med seniorer har givet os værdifulde indsigter. Denne viden, kombineret med vores erfaring inden for teknologiudvikling, har gjort det muligt at udvikle Aurora-sortimentet. Her integreres klassiske Doro-funktioner med nye og en forenklet brugerflade, der skaber et socialt og digitalt sikkerhedsnet for hele familien”, siger Julian Read, adm. direktør, Doro. 

Et socialt og digitalt sikkerhedsnet


Nye opdateringer, ændringer i indstillinger eller frygt for svindel kan gøre onlineoplevelsen utryg og skabe bekymring. Alle Aurora-telefoner har Doro Easy™ Interface, Doros nye og forenklede brugerflade, som giver trinvise instruktioner og vejledning, hvilket gør det nemmere for brugerne at finde og forstå apps og funktioner. 

Med Aurora har vi fjernet al unødvendig teknologi og design. Det er i sandhed en simpel smartphone, hvor brugeren ikke risikerer at slette apps eller blive forvirret af unødvendige funktioner. Man kan sige at, Aurora-telefonen bygger bro mellem den klassiske mobiltelefon og den moderne smartphone", siger Michael Fahlén, salgschef, Doro. 

Telefonerne har en unik Doro ClearSound®-indstilling, der gør tale lettere at forstå – perfekt til dem, der har svært ved at høre samtaler, især i støjende omgivelser.

En funktion, der skaber ro i sindet hos både brugere og pårørende, er knappen Doro Secure. Knappen er placeret på bagsiden af ​​telefonen og fungerer som en alarm til udvalgte kontakter. Når brugeren trykker på knappen, bliver pårørende kontaktet og underrettet om telefonens GPS-position.

For at øge den digitale tryghed har Aurora-telefonerne også Teamviewer-funktionen, hvor udvalgte personer kan se brugerens skærm og assistere på afstand. Dette frigør tid – tid der i stedet kan bruges på socialt samvær, uden at pårørende behøver agere som teknisk support.

Aurora – Optimeret teknologi, funktion og design


I mere end 50 år har Doro udviklet produkter og services, der muliggør en aktiv og selvstændig tilværelse. Tryghed og enkelhed er en del af Doros DNA. Første omgang af smartphone-lanceringen omfatter Doro Aurora A11, Doro Aurora A21, og Doro Aurora A31. 

Ads by MGDK