Ikke siden 2012 har så stor en andel af folkeskoleeleverne forladt 9. klasse uden at bestå både i dansk og matematik, viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Kun i 29 kommuner er andelen faldet det seneste år.
FOLKESKOLEN
Knap 12 procent af eleverne i folkeskolens 9. klasse dumpede enten dansk eller matematik ved afgangsprøverne i skoleåret 2023/24.
Det er en stigning på 1 procentpoint i forhold til året før. Og det er det højeste niveau siden skoleåret 2011/12.
Det viser ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
"Det er et samfundsproblem, at hver ottende elev ikke har faglige forudsætninger til at bestå folkeskolens afgangsprøve," siger Emilie Damm Klarskov, analysechef i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE).
”Unge, der ikke kan læse, skrive og regne på et tilstrækkeligt niveau, har svært ved at gennemføre en ungdomsuddannelse. Hvis vi ikke vil efterlade en stor del af vores unge på perronen, kræver det investeringer i folkeskolen,” siger Emilie Damm Klarskov.
”Der er stor forskel på, hvordan børn af forskellige sociale klasser klarer sig i folkeskolen. Det er særligt børn af arbejdere og børn af forældre uden arbejde, der klarer sig dårligt. Omvendt er der næsten ingen af elitens børn, der ikke består. Med folkeskolen har vi egentligt mulighed for at bryde den sociale arv, men det lykkes i ringe grad,” siger Emilie Damm Klarskov.
Analysen viser, hvor mange elever der ikke har bestået både dansk og matematik. For eksempel indgår en elev, der har bestået dansk og dumpet i matematik, i de knap 12 procent af eleverne. Men mange klarer sig dårligt i begge fag.
Sådan skriver AE - Arbejderbevægelsens Erhvervsråd i en pressemeddelelse.
Vest- og sydsjællandske kommuner topper listen: Her dumper flest i dansk og/eller matematik
Der var stor forskel på, hvor mange af eleverne i den enkelte kommuner der ikke bestod både dansk og matematik ved folkeskolens afgangsprøve i 2024.
Værst gik det i Lolland Kommune, hvor 27,9 procent af eleverne ikke bestod både dansk og matematik. Lolland Kommune er dog blandt de syv kommuner, hvor andelen har forbedret sig mest i løbet af det seneste år. Andelen har forbedret sig mest på Bornholm.
Andelen er også høj i en række sjællandske kommuner som Ishøj, Halsnæs, Odsherred, Ringsted, Vordingborg og Guldborgsund, der har det til fælles, at mere end 20 procent af eleverne ikke bestod.
I Jylland og på Fyn gik det bedre. Selv i de kommuner med den højeste andel – Randers, Hjørring, Vejen, Langeland, Nyborg, Ikast-Brande, Ringkøbing-Skjern og Jammerbugt – var andelen lavere end gennemsnittet på hele Vest- og Sydsjælland.
Andelen af elever, der ikke bestod dansk og matematik, var lavest i Allerød Kommune (3,3 procent). Også i kommunerne Gentofte og Lyngby-Taarbæk var det mindre end 5 procent af eleverne, der ikke bestod dansk og matematik.
”Analysen understreger, at socioøkonomi har en stor betydning for, hvordan børn klarer sig i skolen. Så når befolkningssammensætningen er så forskellig, som den er rundt omkring i kommunerne, så slår det også igennem i de faglige præstationer i folkeskolen,” siger Emilie Damm Klarskov.
I 65 kommuner steg andelen af elever, der ikke bestod enten dansk eller matematik, fra skoleåret 2022/23 til skoleåret 2023/24.
I 29 kommuner faldt andelen.
Kommunerne Læsø, Samsø, Fanø og Ærø indgår ikke i analysen af diskretionshensyn.
Analysens hovedkonklusioner
11,8 procent af folkeskoleeleverne i 9. klasse bestod ikke både dansk og matematik ved de lovbundne prøver i skoleåret 2023/24. Det er en stigning på ca. 1 procentpoint ift. skoleåret 2022/23. Ikke siden 2012 har andelen været så høj.
Andelen er steget på tværs af alle sociale klasser, men mest blandt elever, der er vokset op i arbejderklassen eller klassen uden for arbejdsmarkedet. 15,3 procent af folkeskoleeleverne fra arbejderklassen bestod ikke både dansk og matematik, og blandt folkeskoleelever fra familier, der er langt fra arbejdsmarkedet, gjaldt det 25,2 procent.
Andelen var højere end i 2022/23 i alle landsdele bortset fra Syd- og Vestsjælland og Bornholm. På kommunalt niveau steg andelen i 65 kommuner.
Andelen er højst i Lolland Kommune, hvor 27,9 procent af eleverne ikke bestod afgangsprøven. I kommunerne Ishøj, Halsnæs, Odsherred, Ringsted, Vordingborg og Guldborgsund bestod lidt mere end 20 procent af eleverne ikke både dansk og matematik.
Tabel: Se tallene for din kommune
Tabellen viser, hvor stor en andel af folkeskoleeleverne i 9. klasse, der ikke bestod både dansk og matematik ved folkeskolens afgangsprøve i skoleåret 2023/24.
Kommune
Andel, der ikke bestod både dansk og matematik i skoleåret 2023/24
Forskel i forhold til året forinden
Samlet antal folkeskoleelever i kommunen
Landsplan
11,8 pct.
1,0 procentpoint
Albertslund
13,2 pct.
-5,7 procentpoint
265 elever
Allerød
3,3 pct.
0,1 procentpoint
305 elever
Assens
11,3 pct.
3,1 procentpoint
310 elever
Ballerup
13,1 pct.
3,5 procentpoint
495 elever
Billund
10,2 pct.
0,4 procentpoint
245 elever
Bornholm
13,0 pct.
-7,9 procentpoint
230 elever
Brøndby
15,3 pct.
6,6 procentpoint
295 elever
Brønderslev
9,5 pct.
-0,1 procentpoint
370 elever
Dragør
5,7 pct.
-0,2 procentpoint
175 elever
Egedal
10,9 pct.
2,5 procentpoint
460 elever
Esbjerg
14,3 pct.
1,2 procentpoint
980 elever
Favrskov
7,4 pct.
-1,4 procentpoint
540 elever
Faxe
12,9 pct.
-4,7 procentpoint
310 elever
Fredensborg
10,0 pct.
2,0 procentpoint
350 elever
Fredericia
17,6 pct.
-1,0 procentpoint
425 elever
Frederiksberg
7,6 pct.
-0,7 procentpoint
660 elever
Frederikshavn
12,4 pct.
1,6 procentpoint
445 elever
Frederikssund
14,1 pct.
-1,5 procentpoint
425 elever
Furesø
8,6 pct.
0,1 procentpoint
405 elever
Faaborg-Midtfyn
14,7 pct.
3,1 procentpoint
375 elever
Gentofte
4,6 pct.
2,4 procentpoint
655 elever
Gladsaxe
7,9 pct.
1,0 procentpoint
630 elever
Glostrup
14,7 pct.
0,4 procentpoint
170 elever
Greve
12,0 pct.
2,1 procentpoint
500 elever
Gribskov
8,3 pct.
-4,2 procentpoint
300 elever
Guldborgsund
21,6 pct.
4,6 procentpoint
440 elever
Haderslev
11,8 pct.
-3,3 procentpoint
380 elever
Halsnæs
20,0 pct.
1,8 procentpoint
225 elever
Hedensted
13,4 pct.
4,1 procentpoint
410 elever
Helsingør
10,7 pct.
3,3 procentpoint
515 elever
Herlev
15,2 pct.
7,5 procentpoint
230 elever
Herning
8,3 pct.
-2,3 procentpoint
660 elever
Hillerød
10,0 pct.
-2,4 procentpoint
450 elever
Hjørring
16,8 pct.
5,3 procentpoint
535 elever
Holbæk
19,0 pct.
0,8 procentpoint
500 elever
Holstebro
11,0 pct.
0,7 procentpoint
410 elever
Horsens
11,3 pct.
0,3 procentpoint
800 elever
Hvidovre
12,4 pct.
-1,9 procentpoint
525 elever
Høje-Taastrup
16,5 pct.
1,7 procentpoint
425 elever
Hørsholm
5,6 pct.
0,9 procentpoint
180 elever
Ikast-Brande
16,0 pct.
2,3 procentpoint
375 elever
Ishøj
19,0 pct.
4,4 procentpoint
210 elever
Jammerbugt
15,2 pct.
3,7 procentpoint
330 elever
Kalundborg
14,3 pct.
-5,1 procentpoint
315 elever
Kerteminde
10,3 pct.
0,3 procentpoint
195 elever
Kolding
11,8 pct.
0,9 procentpoint
805 elever
København
12,0 pct.
1,6 procentpoint
3490 elever
Køge
7,8 pct.
-0,6 procentpoint
515 elever
Langeland
17,6 pct.
1,0 procentpoint
85 elever
Lejre
8,9 pct.
-1,3 procentpoint
280 elever
Lemvig
10,3 pct.
-0,4 procentpoint
145 elever
Lolland
27,9 pct.
-4,1 procentpoint
215 elever
Lyngby-Taarbæk
4,8 pct.
0,4 procentpoint
525 elever
Mariagerfjord
7,1 pct.
-1,6 procentpoint
350 elever
Middelfart
11,4 pct.
1,4 procentpoint
350 elever
Morsø
14,8 pct.
1,9 procentpoint
135 elever
Norddjurs
13,0 pct.
2,4 procentpoint
230 elever
Nordfyns
12,3 pct.
-1,3 procentpoint
285 elever
Nyborg
15,9 pct.
8,8 procentpoint
220 elever
Næstved
16,8 pct.
1,9 procentpoint
715 elever
Odder
12,1 pct.
1,3 procentpoint
165 elever
Odense
11,9 pct.
2,1 procentpoint
1515 elever
Odsherred
20,0 pct.
-2,5 procentpoint
200 elever
Randers
16,8 pct.
4,7 procentpoint
685 elever
Rebild
7,1 pct.
0,2 procentpoint
350 elever
Ringkøbing-Skjern
16,0 pct.
1,7 procentpoint
375 elever
Ringsted
21,8 pct.
-5,3 procentpoint
275 elever
Roskilde
9,4 pct.
2,9 procentpoint
795 elever
Rudersdal
7,8 pct.
2,6 procentpoint
580 elever
Rødovre
13,2 pct.
3,8 procentpoint
340 elever
Silkeborg
7,6 pct.
2,0 procentpoint
855 elever
Skanderborg
10,2 pct.
4,3 procentpoint
635 elever
Skive
9,5 pct.
2,1 procentpoint
370 elever
Slagelse
12,5 pct.
1,3 procentpoint
560 elever
Solrød
8,2 pct.
3,6 procentpoint
245 elever
Sorø
17,3 pct.
2,2 procentpoint
260 elever
Stevns
11,6 pct.
2,0 procentpoint
215 elever
Struer
13,9 pct.
5,3 procentpoint
180 elever
Svendborg
16,1 pct.
3,4 procentpoint
465 elever
Syddjurs
14,5 pct.
3,9 procentpoint
345 elever
Sønderborg
11,2 pct.
-2,7 procentpoint
490 elever
Thisted
13,3 pct.
2,1 procentpoint
375 elever
Tønder
14,3 pct.
-3,1 procentpoint
245 elever
Tårnby
11,7 pct.
1,1 procentpoint
470 elever
Vallensbæk
10,5 pct.
2,6 procentpoint
190 elever
Varde
14,3 pct.
2,2 procentpoint
420 elever
Vejen
15,7 pct.
4,7 procentpoint
415 elever
Vejle
11,6 pct.
1,2 procentpoint
990 elever
Vesthimmerlands
13,2 pct.
3,8 procentpoint
265 elever
Viborg
11,8 pct.
1,8 procentpoint
890 elever
Vordingborg
20,3 pct.
-2,4 procentpoint
320 elever
Aabenraa
13,2 pct.
-3,1 procentpoint
380 elever
Aalborg
7,4 pct.
-0,5 procentpoint
1690 elever
Aarhus
9,5 pct.
-0,2 procentpoint
2375 elever
Kilde: AE pba. Danmarks Statistiks registre
Anmærkning: Afgrænset til elever, der gik i 9. klasse på en folkeskole. Efterskoler, privatskoler og specialskoler er udeladt. Elever i specialklasser på folkeskoler er ligeledes udeladt.