Historisk mange elever dumper i dansk eller matematik: Se tallet for din kommune

Kasper Rud

5 timer siden

|

24/05/2025
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Det er historisk dårligt

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Ikke siden 2012 har så stor en andel af folkeskoleeleverne forladt 9. klasse uden at bestå både i dansk og matematik, viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Kun i 29 kommuner er andelen faldet det seneste år.

FOLKESKOLEN

Knap 12 procent af eleverne i folkeskolens 9. klasse dumpede enten dansk eller matematik ved afgangsprøverne i skoleåret 2023/24.

Det er en stigning på 1 procentpoint i forhold til året før. Og det er det højeste niveau siden skoleåret 2011/12.

Det viser ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.

"Det er et samfundsproblem, at hver ottende elev ikke har faglige forudsætninger til at bestå folkeskolens afgangsprøve," siger Emilie Damm Klarskov, analysechef i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE).

”Unge, der ikke kan læse, skrive og regne på et tilstrækkeligt niveau, har svært ved at gennemføre en ungdomsuddannelse. Hvis vi ikke vil efterlade en stor del af vores unge på perronen, kræver det investeringer i folkeskolen,” siger Emilie Damm Klarskov.

”Der er stor forskel på, hvordan børn af forskellige sociale klasser klarer sig i folkeskolen. Det er særligt børn af arbejdere og børn af forældre uden arbejde, der klarer sig dårligt. Omvendt er der næsten ingen af elitens børn, der ikke består. Med folkeskolen har vi egentligt mulighed for at bryde den sociale arv, men det lykkes i ringe grad,” siger Emilie Damm Klarskov.

Analysen viser, hvor mange elever der ikke har bestået både dansk og matematik. For eksempel indgår en elev, der har bestået dansk og dumpet i matematik, i de knap 12 procent af eleverne. Men mange klarer sig dårligt i begge fag.

Sådan skriver AE - Arbejderbevægelsens Erhvervsråd i en pressemeddelelse.

Vest- og sydsjællandske kommuner topper listen: Her dumper flest i dansk og/eller matematik

Der var stor forskel på, hvor mange af eleverne i den enkelte kommuner der ikke bestod både dansk og matematik ved folkeskolens afgangsprøve i 2024.

Værst gik det i Lolland Kommune, hvor 27,9 procent af eleverne ikke bestod både dansk og matematik. Lolland Kommune er dog blandt de syv kommuner, hvor andelen har forbedret sig mest i løbet af det seneste år. Andelen har forbedret sig mest på Bornholm.

Andelen er også høj i en række sjællandske kommuner som Ishøj, Halsnæs, Odsherred, Ringsted, Vordingborg og Guldborgsund, der har det til fælles, at mere end 20 procent af eleverne ikke bestod.

I Jylland og på Fyn gik det bedre. Selv i de kommuner med den højeste andel – Randers, Hjørring, Vejen, Langeland, Nyborg, Ikast-Brande, Ringkøbing-Skjern og Jammerbugt – var andelen lavere end gennemsnittet på hele Vest- og Sydsjælland.

Andelen af elever, der ikke bestod dansk og matematik, var lavest i Allerød Kommune (3,3 procent). Også i kommunerne Gentofte og Lyngby-Taarbæk var det mindre end 5 procent af eleverne, der ikke bestod dansk og matematik.

”Analysen understreger, at socioøkonomi har en stor betydning for, hvordan børn klarer sig i skolen. Så når befolkningssammensætningen er så forskellig, som den er rundt omkring i kommunerne, så slår det også igennem i de faglige præstationer i folkeskolen,” siger Emilie Damm Klarskov.

I 65 kommuner steg andelen af elever, der ikke bestod enten dansk eller matematik, fra skoleåret 2022/23 til skoleåret 2023/24.

I 29 kommuner faldt andelen.

Kommunerne Læsø, Samsø, Fanø og Ærø indgår ikke i analysen af diskretionshensyn.

Læs analysen her

Analysens hovedkonklusioner

  • 11,8 procent af folkeskoleeleverne i 9. klasse bestod ikke både dansk og matematik ved de lovbundne prøver i skoleåret 2023/24. Det er en stigning på ca. 1 procentpoint ift. skoleåret 2022/23. Ikke siden 2012 har andelen været så høj.

  • Andelen er steget på tværs af alle sociale klasser, men mest blandt elever, der er vokset op i arbejderklassen eller klassen uden for arbejdsmarkedet. 15,3 procent af folkeskoleeleverne fra arbejderklassen bestod ikke både dansk og matematik, og blandt folkeskoleelever fra familier, der er langt fra arbejdsmarkedet, gjaldt det 25,2 procent.

  • Andelen var højere end i 2022/23 i alle landsdele bortset fra Syd- og Vestsjælland og Bornholm. På kommunalt niveau steg andelen i 65 kommuner.

  • Andelen er højst i Lolland Kommune, hvor 27,9 procent af eleverne ikke bestod afgangsprøven. I kommunerne Ishøj, Halsnæs, Odsherred, Ringsted, Vordingborg og Guldborgsund bestod lidt mere end 20 procent af eleverne ikke både dansk og matematik.

Tabel: Se tallene for din kommune

Tabellen viser, hvor stor en andel af folkeskoleeleverne i 9. klasse, der ikke bestod både dansk og matematik ved folkeskolens afgangsprøve i skoleåret 2023/24.

Kommune

Andel, der ikke bestod både dansk og matematik i skoleåret 2023/24

Forskel i forhold til året forinden

Samlet antal folkeskoleelever i kommunen

Landsplan

11,8 pct.

1,0 procentpoint

Albertslund

13,2 pct.

-5,7 procentpoint

265 elever

Allerød

3,3 pct.

0,1 procentpoint

305 elever

Assens

11,3 pct.

3,1 procentpoint

310 elever

Ballerup

13,1 pct.

3,5 procentpoint

495 elever

Billund

10,2 pct.

0,4 procentpoint

245 elever

Bornholm

13,0 pct.

-7,9 procentpoint

230 elever

Brøndby

15,3 pct.

6,6 procentpoint

295 elever

Brønderslev

9,5 pct.

-0,1 procentpoint

370 elever

Dragør

5,7 pct.

-0,2 procentpoint

175 elever

Egedal

10,9 pct.

2,5 procentpoint

460 elever

Esbjerg

14,3 pct.

1,2 procentpoint

980 elever

Favrskov

7,4 pct.

-1,4 procentpoint

540 elever

Faxe

12,9 pct.

-4,7 procentpoint

310 elever

Fredensborg

10,0 pct.

2,0 procentpoint

350 elever

Fredericia

17,6 pct.

-1,0 procentpoint

425 elever

Frederiksberg

7,6 pct.

-0,7 procentpoint

660 elever

Frederikshavn

12,4 pct.

1,6 procentpoint

445 elever

Frederikssund

14,1 pct.

-1,5 procentpoint

425 elever

Furesø

8,6 pct.

0,1 procentpoint

405 elever

Faaborg-Midtfyn

14,7 pct.

3,1 procentpoint

375 elever

Gentofte

4,6 pct.

2,4 procentpoint

655 elever

Gladsaxe

7,9 pct.

1,0 procentpoint

630 elever

Glostrup

14,7 pct.

0,4 procentpoint

170 elever

Greve

12,0 pct.

2,1 procentpoint

500 elever

Gribskov

8,3 pct.

-4,2 procentpoint

300 elever

Guldborgsund

21,6 pct.

4,6 procentpoint

440 elever

Haderslev

11,8 pct.

-3,3 procentpoint

380 elever

Halsnæs

20,0 pct.

1,8 procentpoint

225 elever

Hedensted

13,4 pct.

4,1 procentpoint

410 elever

Helsingør

10,7 pct.

3,3 procentpoint

515 elever

Herlev

15,2 pct.

7,5 procentpoint

230 elever

Herning

8,3 pct.

-2,3 procentpoint

660 elever

Hillerød

10,0 pct.

-2,4 procentpoint

450 elever

Hjørring

16,8 pct.

5,3 procentpoint

535 elever

Holbæk

19,0 pct.

0,8 procentpoint

500 elever

Holstebro

11,0 pct.

0,7 procentpoint

410 elever

Horsens

11,3 pct.

0,3 procentpoint

800 elever

Hvidovre

12,4 pct.

-1,9 procentpoint

525 elever

Høje-Taastrup

16,5 pct.

1,7 procentpoint

425 elever

Hørsholm

5,6 pct.

0,9 procentpoint

180 elever

Ikast-Brande

16,0 pct.

2,3 procentpoint

375 elever

Ishøj

19,0 pct.

4,4 procentpoint

210 elever

Jammerbugt

15,2 pct.

3,7 procentpoint

330 elever

Kalundborg

14,3 pct.

-5,1 procentpoint

315 elever

Kerteminde

10,3 pct.

0,3 procentpoint

195 elever

Kolding

11,8 pct.

0,9 procentpoint

805 elever

København

12,0 pct.

1,6 procentpoint

3490 elever

Køge

7,8 pct.

-0,6 procentpoint

515 elever

Langeland

17,6 pct.

1,0 procentpoint

85 elever

Lejre

8,9 pct.

-1,3 procentpoint

280 elever

Lemvig

10,3 pct.

-0,4 procentpoint

145 elever

Lolland

27,9 pct.

-4,1 procentpoint

215 elever

Lyngby-Taarbæk

4,8 pct.

0,4 procentpoint

525 elever

Mariagerfjord

7,1 pct.

-1,6 procentpoint

350 elever

Middelfart

11,4 pct.

1,4 procentpoint

350 elever

Morsø

14,8 pct.

1,9 procentpoint

135 elever

Norddjurs

13,0 pct.

2,4 procentpoint

230 elever

Nordfyns

12,3 pct.

-1,3 procentpoint

285 elever

Nyborg

15,9 pct.

8,8 procentpoint

220 elever

Næstved

16,8 pct.

1,9 procentpoint

715 elever

Odder

12,1 pct.

1,3 procentpoint

165 elever

Odense

11,9 pct.

2,1 procentpoint

1515 elever

Odsherred

20,0 pct.

-2,5 procentpoint

200 elever

Randers

16,8 pct.

4,7 procentpoint

685 elever

Rebild

7,1 pct.

0,2 procentpoint

350 elever

Ringkøbing-Skjern

16,0 pct.

1,7 procentpoint

375 elever

Ringsted

21,8 pct.

-5,3 procentpoint

275 elever

Roskilde

9,4 pct.

2,9 procentpoint

795 elever

Rudersdal

7,8 pct.

2,6 procentpoint

580 elever

Rødovre

13,2 pct.

3,8 procentpoint

340 elever

Silkeborg

7,6 pct.

2,0 procentpoint

855 elever

Skanderborg

10,2 pct.

4,3 procentpoint

635 elever

Skive

9,5 pct.

2,1 procentpoint

370 elever

Slagelse

12,5 pct.

1,3 procentpoint

560 elever

Solrød

8,2 pct.

3,6 procentpoint

245 elever

Sorø

17,3 pct.

2,2 procentpoint

260 elever

Stevns

11,6 pct.

2,0 procentpoint

215 elever

Struer

13,9 pct.

5,3 procentpoint

180 elever

Svendborg

16,1 pct.

3,4 procentpoint

465 elever

Syddjurs

14,5 pct.

3,9 procentpoint

345 elever

Sønderborg

11,2 pct.

-2,7 procentpoint

490 elever

Thisted

13,3 pct.

2,1 procentpoint

375 elever

Tønder

14,3 pct.

-3,1 procentpoint

245 elever

Tårnby

11,7 pct.

1,1 procentpoint

470 elever

Vallensbæk

10,5 pct.

2,6 procentpoint

190 elever

Varde

14,3 pct.

2,2 procentpoint

420 elever

Vejen

15,7 pct.

4,7 procentpoint

415 elever

Vejle

11,6 pct.

1,2 procentpoint

990 elever

Vesthimmerlands

13,2 pct.

3,8 procentpoint

265 elever

Viborg

11,8 pct.

1,8 procentpoint

890 elever

Vordingborg

20,3 pct.

-2,4 procentpoint

320 elever

Aabenraa

13,2 pct.

-3,1 procentpoint

380 elever

Aalborg

7,4 pct.

-0,5 procentpoint

1690 elever

Aarhus

9,5 pct.

-0,2 procentpoint

2375 elever

Kilde: AE pba. Danmarks Statistiks registre

Anmærkning: Afgrænset til elever, der gik i 9. klasse på en folkeskole. Efterskoler, privatskoler og specialskoler er udeladt. Elever i specialklasser på folkeskoler er ligeledes udeladt.

Ads by MGDK