Jensen bliver moderne igen

Skrevet af Aller Media

22/03/2014

Dagens topnyheder

Før var et navn noget, man fik ved fødslen. Typisk to navne, et for- og et efternavn. Hvis man var mand, havde man de samme to navne hele livet. Hvis man var kvinde, blev efternavnet skiftet ud ved lyden af bryllupsklokker.

I dag er navnet blevet en flygtig størrelse, som kan skiftes ud efter forgodtbefindende. Men det er ikke kun af numerologiske årsager, forklarer Liselotte Lyngsø, som er fremtidsforsker.

- I dag bruges navnet til selviscenesættelse og personlig branding. Folk er i dag ikke bange for at sige, at de er noget helt særligt, og det skal deres navne afspejle. Man er ikke bange for at tage et rockstjernenavn, og hvis man hedder Bente, er det helt i orden at skifte navn til Benditte, og hvis man hedder Anja, kan man kalde sig Anjanine. På den måde skiller man sig ud fra mængden alene ved hjælp af sit navn, forklarer hun.

Dine tænder afslører hvem, du er. Se hvad de fortæller om dig på Q.dk

Vi brander os med navnet

- Når vi iscenesætter og brander os selv ved hjælp af navnet, har det især meget med de sociale medier at gøre. Vi vil kunne findes online. Meget af vores sociale kapital kommer i dag fra, hvad vi har adgang til online. Hvis du er let at Google, og har du opbygget et godt navn online, så er det guld værd, fortæller Liselotte Lyngsø, som nævner LinkedIn, Facebook, datingsider og meget andet som steder, hvor man oparbejder social kapital i dag.

Kort sagt er det de steder, hvor vi i dag finder mand, bil og hus og har derfor brug for et godt rygte. De steder, hvor vi ikke kendes på andet end vores gode navn og det rygte, som er forbundet med det.

Vor tids skilsmissekrøller

Der er en stigende tendens til, at navne er noget midlertidigt, som er med til at skabe vores identitet, som også er flygtig. Liselotte Lyngsø kalder det en pop op-identitet.

- Vi flytter, vi skifter job, og vi får nyt navn. I gamle dage kaldte man det skilsmissekrøller. Når folk syntes, der skulle ske noget nyt i deres liv, så fik de en ny frisure. I dag får de et nyt navn og nye bryster for at markere en ny begyndelse, siger Liselotte Lyngsø og understreger, at det mest er kvinder, der skifter navn.

- Navnet er en del af identiteten, og når den skal skiftes ud, så ryger navnet også. Mange tror, at et nyt navn er ensbetydende med en ny start. At navnet kan løse deres problemer. Det er lige som hos indianerne, som tror, at navnet har en betydning. Selv om vi er mindre religiøse, så er den slags spiritualitet begyndt at have en betydning for os. Vi søger mere, og navnet er et værktøj.

Dit valg af hund afspejler din personlighed. Se, hvad din hund siger om dig, på Q.dk

Hippe Anne Jensen

Som fremtidsforsker ser Liselotte Lyngsø ikke blot den nuværende tendens til at skifte navn og gerne til noget meget unikt. Hun spår også om, at der i fremtiden vil komme en modreaktion på den tendens.

- Jeg kunne godt forestille mig, at det hele bliver så outreret på et tidspunkt, at det igen bliver fint at hedde noget meget almindeligt. Hvis du hedder Anne Jensen og kan spore, at din familie har heddet Jensen i mange generationer, vil det være en historie, som er værd at fortælle, og den siger noget om dig. Det siger også
meget om den sag, at stamtræer og selvbiografier er ved at blive meget moderne. Selv folk, som ikke er noget specielt, vil gerne fortælle deres egen historie. Fremover er det ikke nok at have et navn. Vi skal også kunne forklare hvorfor, vi har det.

Sådan skifter du navn

Hvis du vil ændre dit navn, skal du kontakte det sogn, du hører til. Det koster 490 kroner at ændre navn.

Du kan frit vælge mellem Familiestyrelsens liste over p.t. 28.043 godkendte navne, hvis du blot husker at vælge et navn, som er godkendt til dit køn.

Hvis du ønsker dig et navn, som ikke står på listen, skal du søge om at få det godkendt. Det sker cirka 200 gange om året. Du kan også ændre navn på et barn, som du har forældremyndigheden over, men hvis barnet er stort nok, skal det høres først.

I 2012 skiftede 42.267 danskere efternavn, og 3748 skiftede fornavn.

Af Marie Varming, Q/NewsDesk  Aller Media.