To danske medlemmer af Europa-Parlamentet, den konservative Bendt Bendtsen og socialdemokraten Ole Christensen, vil have EU til at regulere ansættelsesvilkårene i flybranchen, skriver Ugebrevet A4.
Begge vil have et forbud mod, at flyselskaber kan behandle stewardesser og piloter som daglejere - de såkaldte atypiske ansættelser, som for eksempel når piloter får arbejde gennem et vikarfirma i stedet for at være direkte ansat.
- Jeg er meget imod, at flyselskaber som Ryanair kan skaffe piloter via vikarbureauer, hvor piloterne så må arbejde under dårlige vilkår som for eksempel ingen pension og kun betaling for tid i luften.
- Deres vilkår er fuldstændig urimelige, og det samme gælder de stewardesser, der må arbejde for nogle få euro i timen, siger Bendt Bendtsen til Ugebrevet A4.
Samme melding kommer fra Ole Christensen.
- Det skal være slut med atypiske ansættelsesformer. Det kan ikke passe, at vi skal konkurrere hinanden ud af markedet i EU på dårlige løn- og ansættelsesvilkår, siger Ole Christensen til Ugebrevet A4.
De to parlamentsmedlemmer vil have transportminister Magnus Heunicke (S) til at tage emnet op med sine EU-kolleger, som han skal mødes med fredag.
Heunicke selv rejser til Bruxelles med et forslag om, at det skal være slut med, at flyselskaberne kan byde deres ansatte dårlige vilkår gennem selskabskonstruktioner, som er til skade for både medarbejderne og konkurrencevilkårene i luftfartsindustrien.
Ifølge ugebrevet viser en undersøgelse fra universitetet i den belgiske by Gent, at de løse ansættelser er meget udbredt i europæisk luftfart.
Ifølge undersøgelsen, som er lavet på baggrund af spørgeskemasvar fra 6633 anonyme, europæiske piloter, er hver sjette hyret ind i en atypisk ansættelse.
Omkring halvdelen af piloterne i lavprisselskaber er ikke fastansat, og ifølge undersøgelsen kan det for Ryanairs vedkommende dreje sig om helt op til 70 procent af piloterne.
/ritzau/