Forside Nyheder Kender du dem? Nye regler for vinterdæk i Danmark

Kender du dem? Nye regler for vinterdæk i Danmark

Vinterdæk, vinter, winter, trafik, traffic, driving, sne, snow
K-FK/Shutterstock

Nye regler for vinterdæk i Danmark.

Lige nu læser andre

Vinteren nærmer sig med raske skridt, og fra 1. juli 2025 bliver færdslen i sne, is og sjap dyrere for bilister, der ikke er klædt rigtigt på.

Nye regler betyder, at sommerdæk i vinterføre ikke længere er lovlige.

Myndighederne hæver dermed barren for trafiksikkerhed, men også for pengepungen: bliver man stoppet med forkerte dæk, kan det koste 1.000 kroner pr. hjul, altså op til 4.000 kroner for en almindelig bil.

Det skriver Mobilsiden

Kernen er enkel.

Læs også

Ifølge færdselsloven må man ikke køre på “åbenbart uegnede dæk”, når vejene er hvide eller smattede.

Lovlig kørsel kræver dæk med 3PMSF-mærket, “Three Peak Mountain Snowflake”, der kendes på bjergsymbolet med snefnug og dokumenterer, at dækket er testet til vinterbrug.

Helårsdæk er tilladt i hårdt vintervejr, hvis mærket er på plads. M+S, Mud & Snow, kan i visse tilfælde accepteres, men anses ikke som egnet løsning i barske forhold.

Kommer med opfordring

Reglerne forbyder ikke sommerdæk i hele vinterhalvåret.

Læs også

Så længe vejene er bare, er kørsel lovlig. Udfordringen opstår, når vejret vender, og kontrollen følger med.

Derfor anbefales det at tænke i timing og kvalitet, før kulden bider sig fast.

Erfaringen fra værkstederne er, at travlheden stiger, når temperaturen nærmer sig syv grader.

Et tidligt skift kan spare både ventetid og bøder. Helårsdæk med 3PMSF kan være den letteste løsning, især for dem der vil undgå to årlige skift.

Kvaliteten bør prioriteres, da helårsdæk varierer i sikkerhed, støj og holdbarhed.

Læs også

Mønsterdybden skal tjekkes. Lovkravet er 1,6 millimeter, men 3–4 millimeter anbefales for at bevare vejgrebet i slud og sne.

Leasere står med et særligt ansvar. Biler leveres typisk på sommerdæk, så aftale om vinter- eller helårsdæk bør være på plads.

Udlejning af vinterdæk, for eksempel via Rubberduck, kan være en nem og billig vej, mens levering på helårsdæk med 3PMSF mod merpris ofte kan lade sig gøre.

Målet er klart: lovlig kørsel, bedre greb og færre dyre overraskelser, når vinterføre for alvor sætter ind.

Ads by MGDK