Kun få kunder har fået besked: Dansk elselskab hæver prisen med 2.000 procent

Skrevet af Henrik R

09/12/2023
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
En prisstigning på 2.000 procent er ikke en lille en af slagsen, og normalt skulle man forvente, at kunder ville få besked i god tid om sådan en stigning. Det er dog ikke tilfældet her.

Mest læste i dag

Elselskabet Vindstød har for nylig været genstand for kritik, efter det kom frem, at de har hævet deres priser med over 2000 procent uden at informere deres kunder tydeligt.

Ifølge en artikel fra Forbrugerrådet Tænk, blev denne prisstigning kun varslet dybt inde i en lang regning, hvilket har ført til bekymring og kritik fra både forbrugere og Forbrugerombudsmanden.

Vindstød, som tidligere tilbød et af markedets billigste produkter, DanskVind, med en pris på kun 0,00625 kroner per kWh og uden abonnement, har nu flyttet kunder over til en af de dyreste elaftaler. Denne nye aftale indebærer et tillæg til spotprisen på 0,39 kr. pr. kWh og et månedligt abonnement på 29 kroner.

Forbrugerrådet Tænk mistænker, at Vindstød bevidst har lokket forbrugere ind med en billig aftale for senere at hæve prisen betydeligt.

Sidste år påtalte Forbrugerombudsmanden, at Vindstøds varsling om prisstigninger ikke var tydelig nok, og bad dem om at rette ind. Ifølge Forbrugerrådet Tænk, mener de fortsat ikke, at elselskabet gør det klart for kunderne, at priserne stiger drastisk. Det er Vindstød dog ikke enige i.

"Når vi varsler på en faktura, gør vi meget ud af, at det skal fremgå tydeligt og i klart sprog. Bl.a. derfor skriver vi "varsling" mindst fire steder med tydelige rubrik fremhævninger" fortæller de i et svar til Forbrugerrådet Tænk.

Forbrugerrådet Tænk har nu besluttet at kontakte Forbrugerombudsmanden for at få dem til at undersøge sagen nærmere. Samtidig opfordrer de kunder af elselskabet til at tage sagen op med Ankenævnet, hvis man føler, at man har oplevet en uventet prisstigning.