Maersk Line sejler overskud hjem til A.P. Møller - Mærsk

Skrevet af admin

19/08/2014

Dagens topnyheder

Der er kommet mere gang i verdenshandlen. Og det luner hos A.P. Møller - Mærsks datterselskabet Maersk Line, der transporterer varer på kryds og tværs på verdens have.

- Maersk Line har formået at holde fokus på at være konkurrencedygtige, fortsat reduceret omkostninger og samtidig opfylde kundernes behov, siger Nils Smedegaard, der er koncernchef hos A.P. Møller - Mærsk på en videokonference.

- Oveni har raterne været mere stabile, end vi har set i de forgående år. I andet kvartal har vi ikke set, at raterne er faldet. Og vi har set en god fremgang i Asien-Europa-handlen, og det er vores vigtigste område, siger han i en kommentar til koncernens halvårsregnskab.

Maersk Line fik et overskud på over 5,5 milliarder kroner i andet halvår af 2014. Og bidraget fra Maersk Line for hele året forventes at blive "væsentligt" over overskuddet sidste år, der endte på over otte milliarder kroner (1,5 milliarder dollar), oplyser koncernen.

Det er syvende kvartal i træk, at containerdelen i koncernen leverer fremgang i indtjeningen. Og det vil fortsætte i henhold til forventningerne på trods af uroen omkring Ukraine og Rusland.

- Vi kan aldrig forvente en rolig verdenssituation. Når vi er en global spiller og aktiv mange steder, må vi forvente, at der altid vil være en form for uro i nogle markeder, hvor vi er, siger Nils Smedegaard.

- Nogle gange vil der være problemer og vores ansatte kan være udsatte for risiko. Men er der problemer nogle steder, kan der være fremgang andre steder, siger han.

Smedegaard understreger, at koncernens forretning i de fleste enkelte lande er ret begrænset, og Rusland og Ukraine afviger ikke fra det. Ifølge Ritzau Finans relaterer 2-3 procent af omsætningen sig til Rusland.

- Der har været en stor eksport af fødevarer fra Europa til Rusland, fordi det ligger tæt på. Men i det omfang, Rusland ikke kan producere sine fødevarer selv, skal de hente dem fra andre steder, der ligger længere væk, siger Nils Smedegaard.

- Vi har for eksempel stor skibstrafik fra Latinamerika direkte til Skt. Petersborg, og de lange ruter vil der komme et opsving på, ligesom der vil komme mere på Asien-siden, forklarer Nils Smedegaard.

/ritzau/