Mary-effekten er måske slet ikke så stor

Skrevet af Ann Katrine Warren

14/11/2013

Mest læste i dag

Den såkaldte Mary-effekt, hvor Kronprinsesse Mary får æren for stigningen i eksporten til Australien og antallet af turister fra hendes hjemland, er måske i virkeligheden ikke så stor.

Det viser en gennegang som DRs Detektor har lavet.

Der var masser af ros til kronprinsparret, da de fornylig var på besøg "down under", hvor de blandt andet uddelte deres egne priser. Men selv om Dansk Industri og Dansk Erhverv roste de kongelige for at have en positiv effekt på handlen og turismen, så er det måske ikke helt så afgørende, at vi har en kronprinsesse med australsk blod i årerne

Den danske vareeksport til Australien er den ganske rigtigt fordoblet siden 2003, hvor Kronprins Frederik og Mary Donaldson blev forlovet. Men udviklingen fra 1993 til 2003 viser, at den danske eksport til Australien i denne periode faktisk blev tredoblet, lyder det i Detektor.

LÆS OGSÅ: Dybt berørt Mary besøger brandramt by 

Derudover har både Sverige og Norge oplevet lignende udviklinger i deres eksport til Australien fra 2003 frem til i dag - uden hjælp fra en australsk-født kronprinsesse.

Når det gælder turister fra Australien har Danmarks Statistik ikke tal for antallet af australske overnatninger i Danmark før 2005. Derfor er det svært at sige, om fordoblingen fra 2005 til 2012 allerede allerede var begyndt, inden Frederik og Mary blev et par. Generelt er australierne begyndt af rejse 75 procent mere i perioden.

I Dansk Industri erkender man, at Mary-effekten er svær at isolere.

- At vi har en kronprinsesse, der kommer fra Australien gør, at australiernes fokus og opmærksomhed på Danmark og Danmarks kompetencer bliver større. Men mindst ligeså vigtigt er det, at danske virksomheder bliver opmærksomme på det meget, meget spændende og købedygtige marked i Australien, siger markedschef Jens Holst-Nielsen til Detektor.