Danskerne har i stor stil taget Lidl til sig. Med lave priser, overskueligt sortiment og gode testresultater er den tyske kæde for mange blevet et fast stop på indkøbsturen.
Men bag de pæne facader og velorganiserede hylder gemmer der sig ifølge tidligere medarbejdere metoder, der er knap så gennemsigtige.
En række ansatte fra kædens danske butikker fortæller i en ny dokumentar, hvordan Lidl anvender snedige psykologiske greb til at få kunderne til at købe mere, end de egentlig havde planlagt.
Et klassisk eksempel, som også ses i andre supermarkeder, er placeringen af frugt og grønt ved indgangen. Det sender signaler om sundhed og balance, og gør det lettere for forbrugeren at retfærdiggøre små fristelser senere i butikken.
Men Lidl stopper ikke der.
Sådan snyder de dig
Indkøbsvognene er nemlig designet med ét formål for øje: at få kunderne til at fylde mere i kurven.
“Hvis vi havde haft mindre indkøbsvogne, ville Lidl aldrig have kunnet producere det salg, som det nu producerer,” lyder det fra en tidligere medarbejder.
Vognene er ikke bare store, de er indrettet sådan, at varerne ikke samler sig tæt på håndtaget. Dermed ser vognen mere tom ud, end den egentlig er, og det lokker kunderne til at lægge mere i.
Et andet greb handler om prismærkningen. I modsætning til de fleste supermarkeder, hvor priserne står under varerne, placerer Lidl prismærker over hylderne.
Det gør det nemmere at forveksle priser og i sidste ende vælge en dyrere vare, end man tror.
Sammenlagt betyder de små tiltag, at kunderne nemt kan komme hjem med flere varer og et højere beløb på bonen end planlagt.
For mens danskerne fylder vognene med tillid, sørger Lidl for, at der også bliver fyldt på bundlinjen.