Minister om lange skoledage: Der skal tages ansvar lokalt

Skrevet af admin

28/01/2016

Dagens topnyheder

Skoledagen er for lang efter indførslen af skolereformen i 2014.

Det mener tre ud af fire elever i en undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, SFI, som har fået besvarelser fra knap 16.000 elever.

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) er ikke overrasket. Hun opfordrer kommunerne til at forvalte skolereformen bedre.

- Der er en stor opgave i, at det indhold, som er i skoledagen, er varieret, fordi det også spiller en rolle i forhold til, hvor lang en skoledag føles, siger ministeren til Ritzau.

- Jeg har så sent som 13. januar sendt et brev ud til landets kommunalbestyrelser for at gøre dem opmærksomme på de muligheder, der er i loven for at afkorte dagen, siger hun.

Ellen Trane Nørby påpeger, at skoledagen kan forkortes ved for eksempel at have to voksne i klassen. Den mulighed har en række skoler ikke udnyttet endnu, mener hun.

- Nogle steder er der lavet skemaer, som er markant længere end det, der var tanken bag reformen.

- Man har en opgave lokalt til at sørge for, at børnene også skal have tid til børneliv og fritidsliv, og ikke kun have en god skolegang, siger hun.

Ministeriet og ministeren selv er blevet beskyldt for at have puttet med tallene, som kun er kommet frem torsdag efter blandt andet politisk pres.

- Intet er mørkelagt. Der var fra forligskredsen lagt op til, at det skulle frem senere på året efter endnu en spørgerunde hos eleverne. Nu har der været to runder, forskerne havde lagt op til tre.

- Så har der været et stort ønske om at få denne viden ud nu, og derfor valgte jeg som minister at bede forskerne om at fremskynde offentliggørelsen af disse tal, siger Ellen Trane Nørby.

En række partier er bekymrede for, om ministeriet sidder inde med andre tal, der er belastende for skolereformen. For eksempel om, hvordan skoledagens længde påvirker elevernes fritids- og foreningsaktiviteter.

- Der er lavet en plan for, hvornår hvilke rapporter kommer. Nu har jeg helt ekstraordinært bedt forskerne om at fremskynde analysen omkring skoledagens længde, fordi der var et ønske til, at den kom her og nu.

- Det er et udtryk for, at hvis nogen ønsker at skabe åbenhed, så er det os, siger ministeren, som gentagne gange understreger, at intet er mørklagt.

Tallene er indsamlet i foråret 2015, og undersøgelsen om skolelængden er bare et af en række spørgsmål, som eleverne har fået.

/ritzau/