Minister om rejsekort-kritik: Jeg greb ind i tide

Skrevet af admin

21/04/2015

Dagens topnyheder

Transportministeriet og transportminister Magnus Heunicke (S) måtte tirsdag finde sig i skarp kritik fra statsrevisorerne, som kritiserer, at økonomien i Rejsekort A/S ikke er tilfredsstillende.

Desuden har Transportministeriet eller parterne bag rejsekortet heller ikke sikret, at rejsekortet er brugervenligt. Kritikken kommer på baggrund af en beretning fra Rigsrevisionen.

Magnus Heunicke erkender, at rejsekortet har haft en del problemer.

- Jeg er enig i den helt grundlæggende kritik af rejsekort-projektet, siger Magnus Heunicke til Ritzau og uddyber:

- Det er også grunden til, at jeg sidste år greb ind, da jeg konstaterede, at selskaberne bag rejsekortet ikke magtede opgaven med at blive enige om at forbedre brugervenligheden og sikre økonomien.

Rejsekort A/S er ejet af DSB, Metroselskabet, Movia, Nordjyllands Trafikselskab, Midttrafik og Sydtrafik.

Magnus Heunicke øjner fremskridt i det udskældte projekt.

- Rigsrevisionen skriver også, at det først er efter, at ministeriet er kommet ind i sagen, at der er sket fremskridt, siger Heunicke og peger på, at problemer med optankning af rejsekortet og tjek-ud-funktion er blevet forbedret.

- Vi bør som samfund lære af dette. Når vi har et landsdækkende system, som dette er, så skal vi ikke lade det være op til forskellige decentrale aktører at stå for det. De kan ikke blive enige, siger han.

Ministeriet burde have været involveret meget mere fra starten, siger Heunicke, som glæder sig over, at Transportministeriet går ind i bestyrelsen i Rejsekort A/S med en observatørpost "for at følge projektet tæt".

Spørgsmål: Er det i orden, at du kritiseres?

- Jeg blev minister i februar sidste år, og i oktober tog jeg initiativ til at rydde op i det her. Havde jeg ikke gjort noget, var vi endt i en konkurssituation. I al fairness har jeg handlet ret hurtigt, siger Heunicke.

Transportministeriet kritiseres også for ikke tidligere at have grebet ind over for selskaberne bag rejsekortet, der ser ud til at blive seks år forsinket og koste svimlende to milliarder kroner at udvikle.

/ritzau/