Ministerium: IC4-skrotning fører næppe til DSB-bankerot

Skrevet af admin

26/09/2014

Dagens topnyheder

Hvis DSB nedskriver værdien af IC2- eller IC4-togene, vil selskabet stadig være solvent, og DSB vil kunne køre videre som hidtil. Også selvom det vil være en skidt situation for statsbanerne.

Det oplyser Transportministeriet fredag til Ingeniøren, selvom transportminister Magnus Heunicke (S) oplyste det modsatte i et samråd torsdag:

- Hvis IC4 bliver nedgraderet eller måske helt bortrangeret - de fleste håber på det sidste, mig selv inklusiv - så er de ikke fire og en halv milliard kroner værd, men langt mindre.

- Hvis man så ikke kan finde midler til DSB for at dække det underskud, så vil DSB ikke være en solvent virksomhed, konkluderede Magnus Heunicke i samrådet i Folketingets trafikudvalg.

Ifølge ministeriet vil DSB stadig kunne betale sine regninger og køre videre, selvom IC4-togene ned- eller afskrives.

- Men det er en uholdbar og uoverskuelig situation. Og det kan også ramme passagererne, for det vil få betydning for DSB's relation til samhandelspartnere. De kan blive usikre på, om de kan indgå aftaler med DSB, for de ved ikke, om de i sidste ende kan få deres penge, hedder det i mailen til Ingeniøren.

DSB vil altså kunne køre videre som solvent virksomhed, selvom IC4 skrottes. Samme vurdering har professor Christian Bjørnskov fra Institut for Økonomi ved Aarhus Universitet.

- Den daglige drift af selskabet er ikke hængt op på den regnskabsmæssige værdi af IC4-togene. De vil stadig de facto være en solvent virksomhed, siger han til Ingeniøren og giver ministeren ret i, at man nok må forberede sig på et tab af togenes værdi.

I en skriftlig kommentar skriver Magnus Heunicke til Ingeniøren, at meddelelsen fra pressechefen kommer, efter at "ministeriet har haft mulighed for at dykke ned i dette meget tekniske spørgsmål, som var uden for samrådsspørgsmålene".

Han mener dog, at konklusionen er den samme:

- Der vil ikke være den fornødne solvens i virksomheden. Og vi vil stå i en kaotisk situation, skriver Magnus Heunicke til Ingeniøren.

/ritzau/