Nu det slut: 7-Eleven trækker sig

Laurids Gjelstrup

17 timer siden

|

29/05/2025
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
7-Eleven trækker sig.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Farverige optog, politiske budskaber og regnbuefarver på stribe har i årevis været ledsaget af støtte fra både private virksomheder og offentlige institutioner.

Blandt de faste støtter har 7-Eleven været en synlig aktør, men i år vender vinden. Conveniencekæden har valgt at trække sig som sponsor for Copenhagen Pride efter et samarbejde, der rækker helt tilbage til 2014.

Beslutningen betyder et farvel til rollen som hovedsponsor, som ellers har givet kæden en fremtrædende plads under det årlige pride-arrangement i hovedstaden.

På Copenhagen Prides hjemmeside stod 7-Eleven senest opført blandt de mest prominente støtter, men nu er det altså slut. Ifølge administrerende direktør Jesper Østergaard skyldes bruddet uenigheder om betingelserne for samarbejdet.

"Vi kunne ikke blive enige om betingelserne for samarbejdet," oplyser han i et skriftligt svar til DetailWatch.

Støtten fortsætter

Selvom de økonomiske bånd nu kappes, vil kædens kunder fortsat kunne finde Pride-armbånd i butikkerne.

Det signalerer, at støtten til sagen på et symbolsk niveau består, selv om den formelle sponsorrolle er ophørt.

Copenhagen Pride har gennem årene tiltrukket stigende opmærksomhed – både som kulturel manifestation og som platform for menneskerettigheder og mangfoldighed.

Derfor vækker det opsigt, når en så markant samarbejdspartner vælger at træde et skridt tilbage. Hvad de konkrete uenigheder handler om, ønsker direktøren ikke at uddybe.

Bruddet illustrerer, hvordan kommercielle partnerskaber i stigende grad også er præget af værdimæssige og strategiske overvejelser.

Med et øget fokus på virksomheders samfundsansvar kan afstanden mellem støtte og samarbejde vise sig større, end et regnbuefarvet armbånd antyder.

Ads by MGDK