Pas på de populære dealsites: Gode tilbud er ofte dårlige tilbud

Skrevet af Sol Stoffregen

05/07/2014

Mest læste i dag

Du kender dem helt sikkert. De utallige mails eller popup-reklamer fra dealsites med favorable slagtilbud på brunch, doktorfisk, smykker, kameraer, rejser og så videre. Men der er langt fra altid tale om gode tilbud med de lovede 30, 50 eller 60 procent rabat.

Det skriver Søndagsavisen, som har gennemgået 20 tilbud på såkaldte dealsites (tilbudssider på nettet red.).

Læs også: Topløs kvinde går tur på Frederiksberg: Se folks sjove reaktioner

Avisens undersøgelser afslører, at i alle 20 tilfælde var det muligt at finde priser hos andre forhandlere, som var lavere end førpriserne angivet på tilbudssiderne. Det var endda muligt at finde enkelte af tilbudsvarerne til en lavere pris hos almindelige webshops.

Der er ikke noget ulovligt i at annoncere med "dårlige" tilbud, men det er et juridsk problem, hvis tilbudssiderne snyder med varens førpris ifølge specialkonsulent hos Forbrugerrådet, Annette Fræmohs.

Læs også: Reklamer: Sådan manipulerer fødevarebranchen dig til at købe mad

- Jeg kan ikke udtale mig om de konkrete deals, I (Søndagsavisen red.) har fundet. Men jeg kan sige, at der skelnes mellem de tilfælde, hvor førprisen er korrekt på dealsitet, og hvor førprisen er konstrueret til formålet. Hvis det sidste er tilfældet, er det en klar omgåelse af reglerne, og det kan vi gribe ind over for, siger Annette Fræmohs, til Søndagsavisen, og henviser til en netop afgjort sag, hvor sweetdeal.dk opgav en førpris på 400 kroner, selvom varen, chokolade, i virkeligheden kun havde en værdi af 220 kroner.

Følg Dagens.dk på Facebook - klik her og vær med          

Seniorjurist i Forbrugetrådet Tænk, Dhanda Kalsi, opfordrer alle til at tænke sig om, inden man benytter sig af dealsites slagtilbud, i stedet for at lade sig overtale af de tilsyneladende store rabatter på 30, 50 og 60 procent.