Populært online supermarked bygger på ”moderne slaveri”: Betaler illegale chauffører 40 kr. i timen

Skrevet af Kirstine Petersen

18/01/2015
Nemlig.com's lager i Rødovre, hvorfra varerne pakkes og fragtes videre til kunden af chauffører

Dagens topnyheder

Travle danskere bruger i stigende grad internet-supermarkeder som Nemlig.com, der bringer varerne lige til dørmåtten.

Nemlig.com har derfor kunne tidoble sin omsætning på blot to år, men det er der en anden og ærgerlig grund til, skriver fagforeningen 3F i sit medlemsblad

Fagforeningen beskylder virksomheden for at storsnyde ved at underbetale deres ansatte og bruge illegal arbejdskraft.

Påstanden underbygges af en aktindsigt, der viser, at politiet har givet bøder og anholdt seks chauffører i firmaet, fordi de arbejdede illegalt i Danmark. Chaufførerne kom fra henholdsvis Liberia, Guinea-Bissau og Nigeria. I flere tilfælde fik de ansatte lavere løn, end en flaskedreng i Aldi: Ned til 40 kroner i timen for arbejdet.

Moderne slaveri
Det får formanden for 3F's transportgruppe, Jan Villadsen, til at sige:

- Jeg bliver harm, fordi det er moderne slaveri. Det er udnyttelse af dem, der er allernederst i samfundet og er flygtet fra krig og fattigdom, siger han rystet.

Firmaet ved udemærket godt, at de 49 kroner, det koster at få bragt varerne ud for forbrugere, ikke kan dække omkostningerne, hvis det skal foregå efter bogen, påpeger han.

Selv siger Nemlig.com’s direktør og ejer, Stefan Plenge, at det er vognmændenes ansvar, og ikke Nemlig.com’s. Han mener, at systemet er godt nok og udtaler til bladet:

- Nøjagtigt som der er folk, der kører over for rødt hver dag, vil der være folk, der kan snyde med måden, varen bliver bragt ud på.

Han mener derfor ikke, at firmaet selv kan stoppe brugen af de illegale arbejdere.

Er det godt nok, at en virksomhed skyder bolden over til anden aktør - i det her tilfælde vognmændene? Eller har virksomheden selv et ansvar? Hvad mener du?