En jernbanestrækning til Billund fra Jelling eller Vejle er en rigtig dårlig investering.
Det mener professor i transportøkonomi fra DTU Transport Mogens Fosgerau, mens regeringen og Enhedslisten skændes med Dansk Folkeparti om, hvorvidt der skal anlægges en jernbane eller en letbane til Billund Lufthavn.
- Beregninger viser, at det vil give et samfundsøkonomisk tab. Det er at smide penge væk, og det vil koste mere, end hvad passagererne rent faktisk får ud af en bane, siger Mogens Fosgerau til DR Nyheder.
Ifølge professoren er der ikke togrejsende nok på strækningen til, at forbindelsen bliver en god investering.
- Der er ikke ret mange, der vil bruge sådan en bane. Er dyr at bygge, derfor skal der også være mange passagerer. Med den målestok vi altid bruger til at måle, om noget kan svare sig, så vil det her projekt falde igennem, siger Mogens Fosgerau til DR Nyheder.
- Tommelfingerreglen er, at en bane skal give et afkast på fem-syv procent, og ud fra en samfundsøkonomisk vurdering burde man lade være og bruge pengene på nogle andre trafikprojekter, som giver et afkast, siger han.
Tilbage i september blev regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten enige om, at en togfond på 28,5 milliarder kroner skulle finansieres med højere beskatning af olie og gas i Nordsøen. I togfonden indgår forbindelsen til Billund.
Men netop som alt tegnede til en politisk aftale om en udmøntning af togfonden, brød forhandlingerne sammen mandag aften, da regeringen og Enhedslisten ikke kunne blive enige med Dansk Folkeparti, som lagde et nyt krav om en statsbetalt letbane fra Vejle til Billund Lufthavn på bordet.
/ritzau/