Rema 1000 har mødt grænsen.
Lige nu læser andre
Danske forbrugere vender i stigende grad ryggen til oksekød, og prisudviklingen er den primære årsag.
Hos Rema 1000 har man i år set en klar tilbagegang i salget, hvilket kommunikationschef Jonas Schrøder kobler direkte til de markante stigninger på køledisken.
Det skriver B.T
Tendensen går igen hos både Coop og Salling Group, der for nylig meldte om et fald i salget på mellem 10 og 20 procent.
Hos Rema 1000 ønsker man ikke at oplyse præcise tal, men forretningen oplever ifølge Jonas Schrøder den samme udvikling.
Læs også
Senior kommunikationsrådgiver i Coop Danmark, Jacob Lassen, understregede i weekenden, at priserne har nået et punkt, hvor mange kunder vælger andre alternativer.
“Det er simpelthen blevet for dyrt,” sagde han til jp.dk.
Danmark er ikke det eneste land
Ifølge Ida Storm, sektordirektør for Kvæg, Landbrug & Fødevarer, er udviklingen ikke begrænset til Danmark.
Hun forklarer, at en generel nedgang i produktionen på tværs af Europa har bidraget til prisstigningerne, og at markedet også er presset globalt.
Læs også
“Priserne på oksekød er steget, ikke kun i Danmark, men i store dele af verden. Det hænger sammen med udbud og efterspørgsel – blandt andet en let faldende produktion i hele Europa,” sagde hun.
De nyeste tal fra Danmarks Statistik viser, at prisen på oksekød fortsat bevæger sig opad, og dermed er der ikke tegn på et hurtigt vendepunkt.
For både detailhandlen og forbrugerne betyder det, at bøffer og hakket oksekød i stigende grad bliver en luksus, som mange vælger fra.