Solgt i Lidl-butikker landet over: Ost tilbagekaldes

Skrevet af Nicolai Busekist

10/09/2022
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
En ost, der er blevet solgt i Lidl-butikker i hele landet, bliver nu tilbagekaldt, da der er risiko for metalstykker i produktet.

Dagens topnyheder

Har du for nyligt købt ind i en Lidl-butik? Og endte du med at lægge en ost i indkøbskurven? I så fald er det en god idé at undersøge, om ikke der er metalstykker i den.

Det gør sig i hvert fald gældende, hvis du har købt en 'Chêne d’argent – Fransk gedeost rulle 200 g'. Denne ost bliver nemlig tilbagekaldt, da der er en risiko for, at der er metalstykker i den.

Det skriver Fødevarestyrelsen i en pressemeddelelse, hvori det også fremgår, at det er Lidl Danmark K/S, der står bag tilbagekaldelsen.

Da produktet er en del af sortimentet i stort set alle Lidl-butikker, er den blevet solgt i hele landet. Uanset i hvilken Lidl-forretning, du har købt gedeost, er der derfor en risiko for, at den er omfattet af tilbagekaldelsen.

Konkret er der tale om en 'Chêne d’argent – Fransk gedeost rulle', der har en nettovægt på 200 gram. Hertil er der tale om et parti med tre forskellige bedst før-datoer. Det er nemlig produktet med følgende bedst før-datoer, der tilbagekaldes: 06.10.2022, 11.10.2022 og 15.10.2022

I og med, at det udgør en potentiel sundhedsrisiko, at der er metalstykker i produktet, må du ikke indtage det. Det er naturligvis også derfor, at man fra Lidls side har besluttet at tilbagekalde hele partiet af denne gedeost.

Såfremt du allerede har indtaget en af disse gedeoste, og du oplever sygdom og symptomer eller ubehag, er det vigtigt, at du søger læge. Enten skal du kontakte egen læge, eller vagtlægen, såfremt det er akut.

Ifølge Fødevarestyrelsen bør du aflevere produktet retur til den butik, hvor det er købt. Gør du det, har du naturligvis mulighed for at få penge retur. Alternativt kan du også vælge at kassere produktet på egen hånd, hvis dette foretrækkes.