Nu kan du betale for selskabet egne fejl.
Lige nu læser andre
Midt i København ligger en grund, som nu er centrum for en politisk diskussion om milliarder af skattekroner og principper om fair værdiansættelse.
For mens området omkring den tidligere Ny Ellebjerg Station, i dag kendt som København Syd, er blevet til et af byens mest attraktive kvarterer med boliger til seks millioner kroner, kan Metroselskabet snart stå til at få 3530 kvadratmeter foræret – uden at betale en eneste krone.
Det fremgår i et aktstykke, som Finanstilsynet skal betale
Ifølge et aktstykke, som Folketingets Finansudvalg skal behandle, ønsker transportminister Thomas Danielsen (V) og finansminister Nicolai Wammen (S) at overdrage grunden, der ejes af det statslige Banedanmark, direkte til Metroselskabet.
Fejl i egen analyse
Læs også
Overdragelsen skal ske uden, at Vurderingsstyrelsen godkender handelsvilkårene, hvilket ellers er normal procedure.
Begrundelsen findes i en fejl i Metroselskabets egen analyse.
Da staten gav tilskud til metrobyggeriet ved København Syd, var tanken, at selskabet kunne udnytte arealet oven på banelegemet til nybyggeri og på den måde skabe indtægter.
Men efterfølgende tekniske undersøgelser viste, at projektet ville blive alt for dyrt. Dermed er Metroselskabet nødt til at placere byggeriet ved siden af sporene – på Banedanmarks grund.
”Det har i Metroselskabets planlægning vist sig, at det er mest optimalt alene at bygge ved siden af skinnerne,” lyder forklaringen fra Transportministeriet i aktstykket.
Læs også
Skal beslutte sig om at give en gave eller ej
Den 3530 kvadratmeter store grund er bogført til 31.875,90 kroner, men ingen har taget stilling til dens reelle markedsværdi.
Et par hundrede meter væk sælges lejligheder til priser, der understreger, hvor attraktivt området er blevet.
Alligevel fastholder ministeriet, at grunden ganske enkelt må gives væk, fordi byggeriet ellers ikke kan lade sig gøre.
”Vurderingsstyrelsen har ikke forholdt sig til grundens værdi,” skriver transportminister Thomas Danielsen i et svar til Folketingets Finansudvalg.
Læs også
Dermed står politikerne nu over for at beslutte, om Metroselskabet skal have en gave i millionklassen foræret midt i hovedstaden.