Trofaste kunder kan med fordel skifte leverandør

Skrevet af admin

04/07/2015

Mest læste i dag

Danskerne skifter sjældent bank, forsikringsselskab eller tandlæge, og mange sender bilen til eftersyn eller reparation på det samme autoværksted, som de brugte sidst.

En ny undersøgelse, som Megafon har lavet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, viser, at danskerne er loyale tandlægepatienter, forsikrings- og fitnesskunder.

5000 danskere er blevet spurgt, hvor ofte de skifter leverandør på en række markeder.

Og i størstedelen af brancherne er det mindre end hver fjerde forbruger, der har skiftet leverandør inden for de seneste to år. Det ærgrer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

- Det er ærgerligt, at så få forbrugere udfordrer deres leverandør, for rigtig mange får en bedre pris eller en bedre ydelse ud af det, når de gør det, siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing.

- Vi kan eksempelvis se, at af de 19 procent, der flyttede deres indboforsikring, fik 94 procent en bedre pris eller ydelse, mens 85 procent af de, der skiftede bank, fik en bedre pris eller ydelse, siger hun.

Hos bilejerne er det cirka 20 procent, der har skiftet bilforsikring inden for de seneste to år, og kun hver tiende forbruger har skiftet bank i samme periode.

Otte ud af ti danskere træner i det samme fitnesscenter som for to år siden, og lige så mange bilejere bruger samme værksted, som sidst bilen skulle repareres. Endelig har syv af ti mobilkunder været hos samme mobilselskab de seneste par år.

- Som forbrugere har vi tendens til at være loyale mod de virksomheder, vi plejer at handle med. Men det kan ikke altid betale sig. Hverken for den enkelte forbruger eller for samfundet, siger Agnete Gersing.

- Når forbrugerne ikke stiller krav, mister virksomhederne incitamentet til at konkurrere om at udvikle de bedste produkter til de billigste priser, siger hun.

Der er forholdsvis langt mellem de danskere, der prutter om prisen på forsikringer, abonnementer og pakkerejser, viser undersøgelsen.

Eksempelvis har kun 10 procent forhandlet om et fitnessabonnement, men til gengæld har flere end 50 procent af kunderne forhandlet om prisen på hårde hvidevarer.

/ritzau/