Hvilken sodavand foretrækker du?
Lige nu læser andre
Kampen mellem de to globale giganter Pepsi og Coca-Cola er næsten lige så klassisk som duellen mellem Messi og Ronaldo.
Forbrugerne har i årtier delt sig i to lejre, men alt tyder nu på, at Pepsi har fået overtaget – i hvert fald på regnearket.
Det skriver Ekstra Bladet
Den amerikanske koncern Pepsico, der står bag både Pepsi, Gatorade og Lipton, har nemlig leveret bedre end ventede resultater i årets tredje kvartal.
Især den nordamerikanske drikkevaredivision viser fremgang med en organisk vækst på to procent, hvilket er den højeste i to år.
Læs også
Tallet overgår samtidig analytikernes forventninger, som ifølge Bloomberg News lå på beskedne 0,8 procent.
Ny drikkevare hitter
Ifølge Pepsico selv er det blandt andet et stærkt salg af den klassiske Pepsi og den nyere sundhedsinspirerede drik Poppi, som er blevet opkøbt tidligere på året, der driver fremgangen.
Dermed ser selskabet ud til at have fundet en formel, der rammer forbrugernes nuancerede smag for både tradition og innovation.
Samtidig står Pepsico over for et generationsskifte i ledelsen.
Læs også
Den mangeårige finansdirektør Jamie Caulfield går på pension, og posten overtages 10. november af Steve Schmitt, der siden 2021 har haft ansvaret for økonomien i Walmart US.
Koncernens kerneindtjening pr. aktie landede på 2,29 dollar – to cent højere end analytikernes forventning.
Tallene er små, men symbolikken er stor: Pepsico leverer igen resultater, der skaber optimisme på børsen. I torsdagens formarked lå aktien 2,4 procent højere i 142,23 dollar.
Mens rivalen Coca-Cola fortsat har et solidt fodfæste på verdensmarkedet, viser Pepsico nu, at den amerikanske klassiker stadig kan forny sig og finde vækst i et marked præget af sundhedstendenser og hård konkurrence.
For forbrugerne betyder det måske ikke andet end et fortsat valg mellem to velkendte flasker, men for Pepsico markerer det en bemærkelsesværdig vending i en ellers mættet branche.