Vidste du det? Her må du aldrig godkende med MitID

Skrevet af Emil Martesen

06/04/2024
Foto: PR
Vidste du det?

Dagens topnyheder

Der er svindel som aldrig før.

Og svindlerne anvender nye metoder til at franarre penge fra intetanende forældre ved at udgive sig for at være deres børn. Denne form for bedrageri, der kaldes for 'parent scams', er i stigning og udnytter forældres instinktive ønske om at hjælpe deres børn i nød.

Metoden er simpel men effektiv: Svindlerne sender en sms fra et nyt nummer med en besked, der kunne lyde således: ”Hej far. Min telefon er gået i stykker, og jeg skriver til dig fra mit nye nummer”.

Ved at skabe et falsk tillidsforhold, lokker de derefter de uskyldige ofre til at overføre penge eller dele følsomme oplysninger.

Det skriver Coop Bank.

Især midaldrende og ældre personer, som ofte er forældre til teenagere eller voksne børn, falder for disse bedragerier. Svindlerne gør grundigt forarbejde ved at indsamle information om deres mål gennem sociale medier, hvilket gør deres falske identiteter endnu mere overbevisende.

For at beskytte sig mod disse svindelnumre er det essentielt at være skeptisk overfor pludselige beskeder fra dine "børn" om nødsituationer, der kræver økonomisk hjælp.

Her er fire råd til, hvordan du kan undgå at blive offer:

  • Bekræft altid identiteten af den person, du kommunikerer med, ved at ringe til dit barns velkendte nummer.

  • Undlad at dele personlige oplysninger såsom koder eller loginoplysninger til eksempelvis MitID.

  • Gør det vanskeligere for svindlere ved ikke at offentliggøre personlige oplysninger om dine børn på sociale medier.

  • Godkend ikke transaktioner eller handlinger med MitID, som du ikke selv er initiativtager til.

Som et sidste råd understreger eksperter vigtigheden af altid at være kritisk overfor information, der deles online, og at være forsigtig med, hvem man stoler på.