Et ekskluderet partimedlem sammenligner Danmarksdemokraterne med Sovjet-tiden, hvilket har fået Inger Støjberg til at skyde tilbage.
Politiker Lars Westergaard er blevet ekskluderet fra Danmarksdemokraterne, efter at han som byrådsmedlem i Thisted Kommune valgte at stemme for et solcelleprojekt på 40 hektar.
Eksklusionen fik ham til at karakterisere partiet som topstyret, og han drog endda paralleller til Sovjet-æraen – en sammenligning, partiets formand Inger Støjberg blankt afviser.
Forudgående dialog
“Under ingen omstændigheder. Faktisk tværtimod. Jeg tror ikke, de på den måde var kendt for at tale indgående om tingene inden” siger Inger Støjberg til DR.
Hun gør det i samme ombæring ganske klart, at Westergaard forud for sin afstemning havde været i dialog med toppen af partiet, som tydeliggjorde over for ham, at det var afgørende at modarbejde projektet.
Støjberg er derfor også af den klare opfattelse, at Westergaard handlede i direkte modstrid med den linje, han på forhånd var blevet gjort bekendt med.
Sagen adskiller sig
Sagen kompliceres af det faktum, at Danmarksdemokraternes fire byrådsmedlemmer i Viborg Kommune ligeledes stemte for et solcelleprojekt – uden dog at blive ekskluderet som følge af dette.
Det har fået både den ansvarshavende chefredaktør på Viborg Stifts Folkeblad, Andreas Søndergaard, og Westergaard til at omtale sagen som dobbeltmoral og kammerateri.
Støjberg afviser dog klart denne sammenligning, da hun anser de to situationer som fundamentalt forskellige.
“I Viborg fik vores folk nedkæmpet og sagt stop til en stor del af solcellerne. Der var så en lille del, som var vedtaget, og for at komme med i konstitueringen var det prisen, så man kunne skrotte en masse andet,” siger hun.