Én er kun 395 meter lang, og en anden passerer en vej: Her er verdens farligste landingsbaner

Skrevet af Henrik R

17/09/2023
Gibraltar International Airport / Foto: Shutterstock
Gibraltar International Airport / Foto: Shutterstock
Ikke alle landingsbaner er lige sikre.

Dagens topnyheder

Mange mennesker frygter at flyve, og særligt ved landingen kniber folk med flyskræk ofte øjnene nervøst sammen. 

Der er dog sjældent noget at frygte, da kun cirka ét ud af 800.000 kommercielle passagerfly ifølge Illustreret Videnskab styrter ned, og risikoen for at dø i et flystyrt er sølle én ud af 11 millioner. 

Ved nogle landinger er risikoen dog højre end andre. Det kan skyldes vejret, flytypen eller endda flyselskabet, men det kan også skyldes landingsbanen. 

Der findes nemlig en række landingsbaner rundt om i verden, som er væsentlig farligere og sværere at lande på end andre, og her i artiklen har vi samlet nogle af dem. 

Barra Airport

Langt de fleste landingsbaner er asfalterede, men nogle enkelte er belagt med grus, og så findes der faktisk én, som består af sand. 

Det er 'Barra Airport', som ligger på en strand i Traigh Mhór på den skotske ø Barra. 

Faktisk er lufthavnen den eneste i verden, som bruger en sandstrand som landingsbane, og så er der også det særlige ved lufthavnen, at mellem to og tre af lufthavnens i alt tre landingsbaner konstant er dækket af tidevandet. 

Derudover kan landingsbanen ikke bruges om natten, da den kun er naturligt oplyst. 

Gibraltar International Airport

I det lillebitte britiske oversøiske territorie, Gibraltar, som ligger syd for Spanien på den Iberiske Halvø, finder man en lufthavn, som adskiller sig fra alle andre lufthavne i verden. 

Ikke fordi den er hverken specielt lille eller stor, eller fordi den ligger på toppen af et bjerg eller lignende, men fordi lufthavnens landingsbane går gennem en befærdet vej. 

Den asfalterede bane, der strækker sig 1,8 kilometer, går nemlig tværs gennem Winston Churchill Avenue, og hver gang et fly skal lande eller lette lukkes vejen for trafik, ligesom man kender det fra togoverkørsler herhjemme. 

Og selvom det varsles tydeligt, når der kommer et fly, så har man ifølge flypenge.dk flere gange oplevet, at fly og biler har været tæt på at kollidere. 

Tenzing-Hillary Airport

I den nepalesiske by Lukla nær Mount Everest finder man 'Tenzing-Hillary Airport', som af tv-programmet 'Most Extreme Airports' for nogle år siden blev kåret som verdens farligste lufthavn, og det er ikke uden grund. 

Lufthavnen er nemlig placeret mellem adskillige høje bjerge på en stjel klippeafsats, og landingsbanen er mindre end 500 meter lang. 

Ikke nok med det, så falder landskabet stejlt med 609 meter lige inden landingsbanen, og det gør det utroligt svært for piloter at lande der. 

Særligt fordi lufthavnen også ofte oplever strømafbrydelser.

Lufthavnen hed oprindeligt blot 'Lukla Airport', men blev i 2008 navngivet 'Tenzing-Hillary Airport' for at ære de to første mennesker, der besteg Mount Everest; Edmund Hillary og Sherpa Tenzing Norgay. 

Courchevel Airport

Også i Frankrig finder man en lufthavn, som er utrolig farlig at lande i på grund af de omkring liggende bjergtoppe. 

Landingsbanen i 'Courchevel Airport' er nemlig omringet af høje bjergtoppe, ligesom den ligger på en skråning med en hældning på hele 18,5 grader. 

Og dette besværliggøres yderligere af, at landingsbanen kun er 537 meter lang. 

Til sammenligning er de fleste kommercielle landingsbaner mindst to kilometer lange, og flere er mere end fire kilometer lange. 

Lufthavnen er så farlig, at det kræver et særligt certifikat, før man må lande og lette fra den. 

Juancho E. Yrausquin Airport

På øen Saba i De Hollandske Antiller i Caribien ligger en lufthavn, som blev bygget i 1963. 

Lufthavnen hedder 'Juancho E. Yrausquin Airport', og den ligger ved Flat Point i Lower Zion's Hill. Den er omgivet af høje bakker og havet, og der er ikke meget plads til fejl. 

Lufthavnen er nemlig den stolte "ejer" af verdens korteste landingsbane på sølle 395 meter. 

Grundet den korte landingsbane er kun tre flytyper godkendt til at lande i lufthavnen, og ingen af dem er jetfly.